Team KCAP met Felixx wint prijsvraag Keflavík Airport Area Strategisch Masterplan

© KCAP, © Felixx, © MIC-KCAP
Pálmi Freyr Randversson, CEO van Kadeco, prees het winnende ontwerp als "een allesbepalende stap bij het realiseren van onze toekomstvisie voor het luchthavengebied. Ik ben verheugd om met Team KCAP samen te werken aan dit project van nationaal belang." Het masterplan wil strategische locaties binnen het luchthavengebied omvormen tot een visitekaartje voor de ambities van IJsland, zowel waar het gaat om economische ontwikkeling als om duurzaamheid; daarnaast biedt het plan een heldere visie op de publiek-private samenwerking binnen de ontwikkeling. Het was deze tweeledige insteek die het team de eerste prijs opleverde; de tweede en derde prijs werden toegekend aan internationale consortia onder leiding van respectievelijk Arup en Jacobs.
Het winnende voorstel bouwt voort op Keflavík’s strategische ligging tussen Europa en Noord-Amerika, de overvloedige voorraad hernieuwbare energie en het betoverende landschap van het UNESCO-gecertificeerde Geopark Reykjanes; het zet een koers uit voor duurzame ontwikkeling op de lange termijn en fungeert als een katalysator voor innovatie van de IJslandse economie. Tegelijkertijd moet het masterplan ervoor zorgen dat de luchthaven en de lokale gemeentes Reykjanesbær en Suðurnesjabær verder met elkaar verbonden raken en hun wederzijdse voordelen versterken. Met deze gedachte in het achterhoofd legt het voorstel van Team KCAP de nadruk op projecten met een sterk lokaal eigenaarschap, die inspelen op reële behoeften.

De strategie van het team concentreert zich op focusgebieden die een maximale bijdrage kunnen leveren aan identiteits- en waardecreatie. Deze locaties vormen een polycentrische stedelijke archipel en worden verbonden door het landschap van de Airport Corridor; een innovatief landschap, dat wordt ingezet om klimaat- en geluidshinder te verzachten en dat tevens een fundamentele rol speelt als 'identiteitsdrager' voor het luchthavengebied. Het landschapsconcept, dat inspeelt op het klimaatactieplan van de regering waarin herbebossing als topprioriteit wordt aangemerkt, plaatst de Airport Corridor in een nationaal netwerk van herbebossingsprojecten. Een toekomstgerichte mobiliteitsvisie, bestaand uit de Keflavík-Reykjavík Link (BRT), lokaal openbaar vervoer en actieve mobiliteitsverbindingen, verbindt de knooppunten van het luchthavengebied voor zowel reizigers, werknemers als bewoners.
Voor de focusgebieden zijn verschillende ontwikkelingen voorzien, variërend van nieuwe bebouwing tot transformatie en verdichting van bestaande bebouwde kernen. Dankzij een zorgvuldige fasering kunnen verschillende gebieden gelijktijdig en stapsgewijs worden ontwikkeld, afhankelijk van de markt. Ook de noodzaak om succesvol te diversifiëren naar nieuwe sectoren, zoals groene waterstof, elektrische luchtvaart, hi-tech landbouw en maritieme aquacultuur, wordt onderkent. Keflavík Airport Area zal nieuwe, hoogwaardige bedrijven aantrekken en kansen creëren voor diverse arbeidskrachten; de economische strategie zal de “talent pool” voor innovatieve bedrijfstakken verdiepen, zowel door het aantrekken van internationale experts als ook door het verbeteren van de onderwijsmogelijkheden voor de lokale bevolking. Het team baseert zich daarbij op de overtuiging dat kennis en vakmanschap uit het buitenland kunnen worden teruggeleid naar de IJslandse economie, en dat investeringen in de economische ontwikkeling ook gericht zouden moeten zijn op de ontwikkeling van de beroepsbevolking.

Om ervoor te zorgen dat het Masterplan Framework voor Keflavík Airport Area werkelijkheid kan worden, heeft het multidisciplinaire team een coherente, gefaseerde strategie voor de focusgebieden ontwikkeld. "Een project van deze omvang vereist een gedurfde en tegelijkertijd bescheiden aanpak. Onze stapsgewijze insteek biedt investeerders een traject dat ook in de loop van de tijd nog kan inspelen op mogelijkheden, op de markt, op de ontwikkelingscultuur en op het stakeholderlandschap. Deze geleidelijke aanpak moet ook gelden voor de relaties tussen de verschillende betrokken partijen - relaties die zorgvuldig moeten worden opgebouwd, om zo een veerkrachtige en ambitieuze organisatie te creëren,” aldus Anouk Kuitenbrouwer, partner bij KCAP. Voor de toekomst van het project is het essentieel dat opdrachtgever Kadeco wordt gepositioneerd als een samenwerkingspartner die vooruit kijkt en die verandering mogelijk maakt.
Het multidisciplinaire team wordt geleid door KCAP en bestaat uit WSP, Felixx, MIC Mobility in Chain, VSO Consulting, Buck Consultants International, Buro Happold, Base Design, Maurits Schaafsma, Amberg Loglay en Kanon Arkitektar.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wijkvernieuwing is één opgave met meerdere deelprojecten
2 jun om 11:32 uurVoor de Rotterdamse wijk Crooswijk combineert KAW inbreidingsplannen (stedebouwkundig) met de komst van…
Sjoerd Feenstra benoemt tot eerste stadsbouwmeester van Zwolle
31 mei om 09:17 uurPuzzelstukjes klimaatadaptatie en deelmobiliteit vallen op plek bij realisatie Leytsche Hof
30 mei om 11:28 uurDe fraaie waterneutrale binnentuin op het dak van de parkeergarage is één van de trekpleisters van een nieuw,…
MVRDV transformeert voormalige raffinaderij Hangzhou Grand Canal
22 mei om 10:58 uurHet masterplan van MVRDV en OpenFabric heeft de competitie gewonnen voor de transformatie van het Hangzhou Oil…
Opleiding MCD vergroot strategisch impact op stedelijke ontwikkeling
11 mei om 15:24 uurBen je werkzaam in gebiedsontwikkeling en wil je jouw strategische impact op stedelijke ontwikkelingsprojecten…
Het spanningsveld tussen veiligheid en toegankelijkheid
9 mei om 08:13 uurWie winnen de NVTL Awards 2023?
1 mei om 12:08 uurOp 12 mei sluit de Nederlandse Vereniging voor Tuin- en Landschapsarchitectuur haar jubileumjaar af met de…
Realisatie betaalbare houten conceptwoningen in Crooswijk Rotterdam
28 apr om 11:50 uurMet buurtontwikkelaar Buurtboost pakt VORM bestaande buurten aan door te werken aan zowel de fysieke als…
Reactie toevoegen