Het masterplan van MVRDV en OpenFabric heeft de competitie gewonnen voor de transformatie van het Hangzhou Oil Refinery Factory Park in China.
MVRDV transformeert voormalige raffinaderij Hangzhou Grand Canal
Het internationaal opererende, in Rotterdam gevestigde architectenbureau ontwierp samen met landschapsarchitect Openfabric een masterplan dat zowel op het gebied van duurzaamheid als esthethiek indruk maakt. Bestaande gebouwen van de voormalige raffinaderij worden hergebruikt en getransformeerd tot een levendig cultuurpark, met een museum als middelpunt van het plan. Een gevel waarin duizenden mini-zonnepanelen zijn verwerkt maakt het museum voor technologie en kunst niet alleen de eyecatcher van het project maar ook een toonbeeld van duurzaamheid.
Het maakt allemaal onderdeel uit van het grote plaatje waarin het Grand Canal, één van de oudste en langste waterwegen ter wereld – over de gehele linie wordt omgetoverd tot culturele hotspot. De voormalige Hangzhou-raffinaderij is een van de te transformeren locaties. De gesloten raffinaderij en opslagfaciliteiten op het terrein zullen deels worden hergebruikt.
Complex interieur
Hoogtepunt van het plan is een nieuw museum, het Art and Sci-tech Centre, dat met zijn ronde vorm doet denken aan de silo’s die het terrein kenmerken. Achter een relatief eenvoudige buitenkant gaat een complex interieur schuil waarbij rechthoekige ruimtes op een grillige manier bovenop een ronde tentoonstellingsruimte worden geplaatst. Deze langgerekte ruimtes zijn bestemd als ateliers, kantoren en winkels. Op het dak van deze gestapelde ruimtes komen terrassen, verbonden via trappen en bruggen. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten; de bruggen en trappen verlevendigen de ruimte en ze maken evenementen en (tijdelijke) installatie mogelijk.
Oude en nieuwe structuren combineren
Dankzij de gevel die duizenden mini-zonnepanelen bevat kan het museum straks ook energie opwekken. Deze ‘sun spots’ vormen een parametrisch ontworpen ‘zonneschilderij’. Op de plaatsen waar de zon het felst is, is de dichtheid van het schilderij het grootst. De opgewekte energie kan worden gebruikt voor de led-verlichting in de gevel, zodat het museum op energieneutrale manier reclame kan maken voor tentoonstellingen en evenementen die binnen worden gehouden.
"We weten dat we af moeten van fossiele brandstoffen", zegt Winy Maas, mede-oprichter van MVRDV. "De olie-industrie zal in de loop van de tijd een infrastructuur nalaten waar we iets mee moeten. Het is verleidelijk om te breken met de geschiedenis en een romantisch toekomstperspectief te schetsen waarin we niets verder hoeven met dit soort ruïnes. Maar je kunt ook oude en nieuwe structuren combineren. In dit project incorporeren we dat wat er nog staat met nieuwe structuren die ons een betere, duurzamere toekomst tonen. De oude ‘fossielen’ worden straks nieuwe energie-opwekkende drums."
Glas als basis
Gebouwen die eerder zijn afgebroken worden op een moderne manier herbouwd, met glas als basismateriaal en met toepassing van dezelfde energie-opwekkende zonnespots als in de museumgevel. De torens van de raffinaderijen blijven behouden en worden geïntegreerd in het landschap, met toevoeging van trappen en platforms die zorgen voor uitzicht. In de zuidoostelijke punt van het terrein komen geclusterde kantoren. Door ook de nieuwbouw energie te laten opwekken, kan het park zelfs energie terug leveren aan het elektriciteitsnet.
"Voor het park is een parametrisch bos ontworpen, met een optimale verhouding. Elke soort heeft zijn plek in het landschap te danken aan de mate waarin hij schaduw geeft, voedsel produceert en bijdraagt aan de biodiversiteit." Winy Maas, MVRDV
Het masterplan biedt verder een catalogus van mogelijke toepassingen voor de vele silo's van het terrein – sommige getransformeerd of gereconstrueerd, andere slechts gesuggereerd door cirkels van bestrating die refereren aan de oorspronkelijke plek. Van meeslepende kunstervaringen tot winkelkiosken en omheinde tuinen; deze structuren helpen het park levendig te houden, zodat het gebied straks bezoekers niet alleen overdag, maar ook ‘s avonds iets te bieden heeft.
Lees ook ons meest recente magazine (Stedebouw & Architectuur 2023 nr. 2), dat volledig in het teken staat van gevels en daken.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Speciaal magazine over de toekomst van mobiliteit
28 mrt om 07:30 uurAls we kijken naar de toekomst van mobiliteit, zijn er mensen die denken aan drones voor personenvervoer,…
Werksessies natuurinclusief bouwen voor gezonde bewoners
26 mrt om 15:30 uurBen je een gebiedsontwikkelaar of projectontwikkelaar en ben je geïnteresseerd in hoe groenvoorzieningen in…
Met vuistregels voor houtbouw besparen op de kosten
26 mrt om 12:00 uurOm bouwen met hout echt te kunnen opschalen, heeft INBO een gids uitgebracht met tal van basisprincipes voor…
Webinar 'Binnen 30 dagen een gedragen ontwerp maken'
19 mrt om 15:09 uurHoe kun je sneller en efficiënter werken aan gebiedsontwikkelingen? Hoe krijg je een volledig overzicht van de…
Pleidooi voor typologisch experiment
5 mrt om 07:30 uurIn 2006 ging LEVS architecten op zoek naar een nieuw onderkomen. Het bureau vond een mooie locatie op het…
De mens achter duurzame dakbedekking
4 mrt om 07:30 uurWie op zoek is naar duurzame bitumineuze dakbedekking komt al snel uit bij Wédéflex. Het bedrijf uit Den Bosch…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Metamorfose van de lelijkste straat van Arnhem
28 feb om 07:30 uurHet Centrum Architectuur, Stedenbouw en Landschap van Arnhem (CASA) beloonde de Ingenieur J.P. van…
Reactie toevoegen