Beton wapenen met een lage MKI-score
Staal heeft een hoge CO2-uitstoot, is gevoelig voor corrosie, de verwerking is arbeidsintensief en heeft hoge logistieke kosten. Grote nadelen die eenvoudig opgelost kunnen worden door niet te blijven hangen in het verleden, maar te kiezen voor hedendaagse techniek in de vorm van constructieve kunststofvezels, waarbij de financiële- en milieuaspecten sterk worden verbeterd.
Reductie MKI-score minimaal 70%
De milieukostenindicator (MKI) vat alle milieueffecten samen in één score en wordt uitgedrukt in euro’s. De constructieve kunststofvezels van Convez zijn alle een Levens Cyclus Analyse ondergaan, waardoor de milieueffecten inzichtelijk zijn. De MKI-score per constructieve kunststofvezel per kilogram is als volgt:
Bij wapeningsstaal is de MKI-score per kilogram € 0,45 (branchegemiddelde). Het verschil in milieukosten wordt geboekt op projectniveau. Sinds 2020 wordt er jaarlijks een aantal betonnen vezelversterkte rotondes gerealiseerd. In de volgende tabel is een praktijkvoorbeeld uitgelicht. Hierin is een traditionele wapeningsmethode vergeleken met een innovatieve. Bij de innovatieve wapeningsmethode is de constructieve kunststofvezel Concrix® ES toegepast. De dosering van de constructieve kunststofvezel is 4,5 kilogram per m3 beton.
Reductie gebruik grondstoffen
Met constructieve kunststofvezels is ook de mogelijkheid aanwezig slanker te construeren. Door de toevoeging van constructieve kunststofvezels bij normaliter ongewapend beton kan de benodigde sterkte eerder bereikt worden. Bij gebruik van staal als wapening is een dekkingslaag nodig om het staal te beschermen. Deze dekkingslaag is niet nodig indien gebruik gemaakt wordt van constructieve kunststofvezels als wapening. Zodoende kan de betondikte in beide situaties gereduceerd worden. Dit leidt tot reductie van de kosten, CO2-uitstoot en het gebruik van primaire grondstoffen.
Meer voor minder
Het aanbrengen van traditionele wapening, zoals het leggen en vlechten van staalmatten, is arbeidsintensief en kostbaar. Deze arbeidsintensieve werkzaamheden komen deels of geheel te vervallen bij de toepassing van constructieve kunststofvezels. De vezels worden op het toeslagmateriaal toegevoegd. Hier staan doseerkosten tegenover, maar deze zijn verwaarloosbaar in vergelijking met de arbeidskosten die bij wapeningsstaal van toepassing zijn. Na het mengen is het ‘gewapende’ beton klaar voor gebruik. Dit komt de doorlooptijd van projecten ten goede.
‘Het grote voordeel van constructieve kunststofvezels in het beton is dat je voor het betonstorten niet eerst nog een aantal dagen bezig bent met het aanbrengen van je wapening. Dit levert je in de uitvoering een aantal dagen tijdswinst op. De doorlooptijd wordt verkort’
Jeroen Zomer, Projectmanager Den Ouden Groep
Slijtvaster en duurzamer
De vezels laten zich evenredig verdelen door het beton. Hierdoor is het beton tot in alle hoeken en oppervlakken gewapend, wat bij wapeningsstaal niet het geval is. Deze effectieve vezelverdeling zorgt ervoor dat beton slijtvaster is. Bovendien zijn de constructieve kunststofvezels chemisch inert, waardoor zuurstof en chloriden geen effect hebben. Dit aspect maakt het beton duurzamer gedurende de gehele levenscyclus.
Toepassingen
Wanneer men spreekt over verdiepingsvloeren, bruggen en andere overspanningen, kunnen de constructieve kunststofvezels het staal niet geheel vervangen. Dan komt het neer op hybride-oplossingen. Kijkend naar de mogelijkheden zijn er wereldwijd de afgelopen jaren vele betonproducten en -projecten gewapend met constructieve kunststofvezels. Daarmee is de toepassing van de vezels in de praktijk bewezen. Enkele toepassingsmogelijkheden:
Infrastructuur
- Fietspaden
- Rotondes
- Busbanen en –haltes
Prefab betonelementen
- Klein prefab, zoals raamdorpels en betonpoeren
- Trappen
- Binnen- en buitenwanden
Betonvloeren
- Opstelplaatsen voor vliegtuigen
- Laadperron vrachtwagens
- Bedrijventerreinen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Afdichting WTC Kunstvijver Schiphol
18 apr om 11:00 uurWie wel eens op Schiphol is geweest, zal het misschien herkennen: de WTC kunstvijver, met enorme ’drijvende’,…
Waar kan er in Nederland nog worden gebouwd?
16 apr om 07:30 uurHet ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs sturingskaarten, waaruit blijkt waar in de…
Met vuistregels voor houtbouw besparen op de kosten
26 mrt om 12:00 uurOm bouwen met hout echt te kunnen opschalen, heeft INBO een gids uitgebracht met tal van basisprincipes voor…
De kracht van geografische data voor een breder publiek
22 mrt om 12:00 uurActuele vraagstukken als de woningnood en klimaatverandering vragen om oplossingen die moeten komen van…
De mens achter duurzame dakbedekking
4 mrt om 07:30 uurWie op zoek is naar duurzame bitumineuze dakbedekking komt al snel uit bij Wédéflex. Het bedrijf uit Den Bosch…
Vijf maatregelen om funderingsschade goed aan te pakken
1 mrt om 10:00 uurDe Raad voor de leefomgeving en infrastructuur verwacht dat vierhonderdduizend panden in Nederland te maken…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Metamorfose van de lelijkste straat van Arnhem
28 feb om 07:30 uurHet Centrum Architectuur, Stedenbouw en Landschap van Arnhem (CASA) beloonde de Ingenieur J.P. van…
Reactie toevoegen