Treinstation als katalysator van woningbouw

donderdag 14 september 2023

Een treinstation is veel meer dan een station voor treinen. Afhankelijk van de gebouwde en economische omgeving speelt er een groeiende dynamiek aan ontwikkelingen. Bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is Geert Buijs het hoofd van de afdeling die zich bezighoudt met het beleid ten aanzien van het openbaar vervoer en dus ook ‘het spoor’. “Soms vragen ze in het buitenland bewoners om een bijdrage voor het publieke vervoer.”

Als we de ontwikkelingen van de woningbouw in relatie tot het openbaar vervoer ter sprake brengen, komt er meteen een verschuiving op tafel. “Langer geleden”, begint Buijs, “voerden wij gewoon onze plannen uit, waarna een stad zich er wel omheen plooide. Inmiddels zie je, zeker op de stations, dat er veel meer interactie is met de omgeving. Daarom is er nu veel meer samenspraak met andere overheden. Als je ergens ziet dat de ruimtedruk erg groot wordt, heb je dat ook nodig. Een goed voorbeeld daarvan zijn grootschalige fietsenstallingen. Die moet je echt in interactie met elkaar organiseren.”

Veel stations hebben niet alleen een functie binnen het openbaar vervoer, maar vormen vaak ook de verbindingszone tussen twee gebieden. Nieuwe ontwikkelingen kunnen dat karakter van een station veranderen, zoals in Leiden, aldus Buijs. “Wat daar ooit de achterkant van het station was, kan echt niet meer zo genoemd worden, want daar zie je nu meer in- en uitstappers. Dat blijft nog wel een tijd doorgroeien, zodat we onderzoeken hoe we dat station verder kunnen verbeteren. Want naar de huidige inzichten vormt het spoor in Leiden te veel een barrière in de stad, net als in Den Bosch. Het station en de directe omgeving heeft dan juist een belangrijke functie in het verbinden van de stad.”

Stedelijke vernieuwing

“Omdat we in Nederland heel secuur omgaan met de vrije ruimte die er nog is, wordt binnenstedelijk wonen en werken steeds belangrijker. Bijvoorbeeld op terreinen die langzamerhand in onbruik zijn geraakt, maar steeds meer worden omkapseld door de stad en geschikt zijn voor stadsuitbreiding. Dat type denken, over ‘bouwen in spoor- en kanaalzones’, wordt zelfs expliciet in het Regeerakkoord genoemd. Ook wij moeten dus overal goed kijken naar stedelijke vernieuwing, met veel meer woningen en werkgelegenheid dicht op het spoor.”

Centraal Station Arnhem
Centraal Station Arnhem

“We zijn daardoor de afgelopen jaren intensief aan het werk gegaan met het begrip ‘nabijheid’. In samenwerking met andere partijen kijken we naar de behoefte aan woningbouw en werkgelegenheid, waar dat kan worden gepland en welke vervoersvraag en mobiliteit daarbij past. Per station kijken we eerst naar de bereikbaarheid, bijvoorbeeld per fiets, en welk vervoer we daar al aanbieden. Zit daar nog ruimte in of kun je daar iets meer aanbieden? En kunnen de mensen dan het perron nog veilig betreden en kan de stationshal die groei aan?”

“Vervolgens bekijken we hoe een station op zichzelf een aantrekkelijke plek voor de hele omgeving kan worden. Dat aspect krijgt de afgelopen jaren steeds meer aandacht. Met zaken als vergaderlocaties of, op kleinere stations, een huiskamerfaciliteit. Als je de omgeving benut om te wonen, werken en recreëren, heb je het echt over een station als plek voor de hele gemeenschap.”

2040

Met analyses - nu tot 2040 - probeert het ministerie die ontwikkelingen te voorspellen en voor te zijn. Buijs: “We onderzoeken wat in een bepaalde regio de te verwachten groei is en waar die op neerslaat. Vaak zijn daarbij demografische ontwikkelingen leidend. De bevolking groeit nog steeds en dat is voor ons een heel belangrijke drijfveer, want daarna komt steeds de vervoersvraag. Zo zien we naast ontwikkelingen in de Randstad ook veel groei tot in Overijssel en tot voorbij Eindhoven. Dat is voor ons een belangrijke graadmeter, maar we kijken ook naar andere gebieden, want daar liggen misschien wel meer kansen.”

Je leest het complete interview met Geert Buijs in Stedebouw & Architectuur 4/2023 (thema Renovatie & Herstructurering), met daarin veel meer artikelen over gebieds- en spoorontwikkelingen.

Je kunt de hele editie digitaal lezen via onze online bibliotheek. Hiervoor dien je een abonnement te hebben. Nog geen lid? Overweeg dan een abonnement en krijg direct toegang tot alle toekomstige én reeds verschenen edities van Stedebouw & Architectuur.

Lees ook:
De titanen van het spoor
De toekomst van het station: ruimtelijke gelaagdheid

Tekst: Ysbrand Visser
Foto's: Shutterstock (boven Centraal Station Utrecht)

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Groen voegt waarde toe aan bedrijventerreinen

26 nov om 07:30 uurtimer7 min

Groen op bedrijventerreinen levert op veel manieren waarde op. Die voordelen zijn niet altijd gemakkelijk in…

Lees verder »
descriptionArtikel

START-Ivry: wonen van binnenuit herdefiniëren

25 nov om 07:30 uurtimer8 min

“Wonen is meer dienend aan de logica van de ontwikkelaar dan aan de realiteit van het dagelijks leven.” Daarom…

Lees verder »
descriptionArtikel

Betere bescherming tegen dubieuze en speculatieve grondhandel

20 nov om 10:00 uurtimer4 min

Het kabinet onderzoekt de invoering van een wettelijke bedenktijd voor consumenten bij grondaankopen. Dit moet…

Lees verder »
descriptionArtikel

Toekomstbestendige scholen én sterke wijken in Zwolle

20 nov om 07:30 uurtimer4 min

De gemeente Zwolle staat voor een grote onderwijsopgave. De komende zestien jaar worden tientallen…

Lees verder »
descriptionArtikel

Groene metamorfose impuls gezondheid en leefbaarheid wijk

10 nov om 10:00 uurtimer4 min

Na vijftien jaar van herontwikkeling laat de wijk Kerckebosch in Zeist zien dat natuurinclusief bouwen niet…

Lees verder »
descriptionArtikel

Floris Alkemade: ‘De contouren van een andere bouwcultuur’

6 nov om 10:45 uurtimer4 min

Demografische ontwikkelingen hebben een enorme impact op onze woningvoorraad. Na de geboortegolf van weleer is…

Lees verder »
descriptionArtikel

Michel Poulain Award: ode aan gezonde leefomgeving

4 nov om 07:30 uurtimer4 min

Ding jij ook mee naar de Michel Poulain Award? Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt als bijzondere erkenning…

Lees verder »
descriptionArtikel

Inrichting van wijken beïnvloedt kansenongelijkheid

3 nov om 07:30 uurtimer10 min

Van wie is de stad, Een klein land met verre uithoeken en Wij zijn de stad. Allemaal boeken waarmee Floor…

Lees verder »