Groningen krijgt toekomstbestendig hoofdstation
De projecten zijn uitgewerkt in een Ruimtelijk Functioneel Ontwerp en het Ambitiedocument 'Mooi', waarin de mogelijkheden in impressies en referentiebeelden zijn gevat (zie ook de afbeelding hierboven). Dat laat Groningenbereikbaar.nl weten. Zo biedt de ondergrondse fietsenstalling ruimte aan zo'n 5.000 fietsen aan de zuidzijde van het station om ook in de toekomst voldoende parkeerplekken te bieden.
De Stadsbouwmeester, Provinciaal Bouwmeester en Spoorbouwmeester hebben met hulp van NL Architects in beeld gebracht hoe het Hoofdstation er mogelijk uit kan komen te zien.
Nieuw ontwerp Hoofdstation
Doel van de uitbreiding, die in lijn is met de vorig jaar gerealiseerde bustunnel, fietstunnel en fietsenstalling, is het opvangen van de toekomstige groei van reizigers. Daarmee wordt rekening gehouden met het verhuizen van het busstation naar de zuidkant van het Hoofdstation. Ook zijn in het ontwerp nieuwe winkels en reizigersvoorzieningen opgenomen bij de zuidentree.
De plannen van de stuurgroep Groningen Spoorzone, waarin gemeente Groningen, provincie Groningen, ProRail, NS en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zitten, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Groningen en Provinciale Staten van de provincie Groningen. De begroting ligt momenteel op 275 miljoen euro.
Belang fietstunnel
De fietstunnel heeft een belangrijke functie in het nieuwe ontwerp. Naar verwachting neemt in 2020 de behoefte aan fietsenstallingen namelijk toe tot 15.000 plaatsen, in 2030 zelfs tot 17.500 plaatsen. Daarom wordt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor 5.000 fietsen aan de zuidzijde van het spoor, grenzend aan de voetgangerstunnel, gerealiseerd. De tunnel biedt bovendien een rechtstreekse verbinding tussen het Stadsbalkon aan de noordzijde van de sporen en de nieuwe ondergrondse fietsenstalling ten zuide van de sporen. Tevens staat nog een fietsenstalling voor 2.200 plekken op de oostflank van het nieuwe perronplein op de planning. Zo wordt genoeg flexibiliteit voor groei ingebouwd.

Impressie van het nieuwe perronplein van het Hoofdstation Groningen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
S&A Podcast Luisterlandschap: rafelrandjes en straatcultuur
4 jun om 08:02 uur 4 minVincent van der Klei (Studioninedots) is de ‘architect van de rafelrandjes’ en vertelt in de nieuwe S&A…
Kringloop Integratie Platform verlaagt kosten verduurzaming
26 mei om 07:30 uur 11 minKun je ruim 35.000 euro besparen door een woning slimmer te verduurzamen? Wel volgens transitiemaker Niels Rood…
Pleinen synoniem voor publieke gezondheid
21 mei om 07:30 uur 8 minTijdens het sfeervolle, tweede Blue Zone Festival in Amersfoort - boordevol kennis en ontmoeting - stonden…
Thonik: strepen laten strategie stralen
20 mei om 07:30 uur 13 minDe ontwerpers van thonik ontwikkelen visuele identiteiten die je terugziet in uitingen als supergraphics,…
Excursie: honderden woningen binnen UNESCO Werelderfgoed
14 mei om 07:30 uur 4 minHoe bouw je honderden nieuwe woningen in een gebied dat officieel te boek staat als UNESCO Werelderfgoed? Je…
Bereken de hittestress in straten en op pleinen
13 mei om 07:30 uur 11 minVeel pleinen in Nederland zijn ingericht voor markten en evenementen en ontberen klimaatadaptieve kwaliteiten.…
Nieuw platform en magazine: Ruimte voor Bewegen
12 mei om 07:30 uur 3 minNederland beweegt nog veel te weinig en daarom groeit de roep om de openbare ruimte beweegvriendelijker te…
Reactie toevoegen