Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?

dinsdag 14 mei 2024

Steden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto minder ruimte te geven en gezonde mobiliteit te bevorderen. Is er een maatwerkoplossing nodig, dan kun je terecht bij Alex van den Heijkant (Accent adviseurs), die gemeenten bijstaat op dit terrein.

In hoeverre faciliteer je bereikbaarheid met de auto van nieuwe woningen? Het is een vraagstuk dat zich elke keer weer aandient. Zo ook recent in een Brabantse stad, waar Alex van den Heijkant, partner en senior adviseur bij Accent adviseurs, zich met de betrokken gemeente over buigt.

Alex van den Heijkant
Alex van den Heijkant

“We willen hier een mobiliteitstransitie doormaken en tegelijkertijd wordt er flink gebouwd, vooral de hoogte in”, schetst Van den Heijkant de opgave. “Het gaat om meer dan vijfhonderd woningen. Hoe gaan we het parkeren voor bewoners oplossen? Er is al een lage parkeernorm verwerkt in het gebied, daarnaast wil je ruimte maken voor zaken als groen, water en ondergrondse infrastructuur. Door een verkenning van parkeeroplossingen in gebouwde voorzieningen wordt de parkeerbehoefte ingevuld.” 

Meer autobewegingen

Maak je ruimte voor parkeren, dan betekent het ook dat er meer autobewegingen door de stad gaan komen. Nog een gegeven om rekening mee te houden. Al deze factoren hebben een plek gekregen in een krachtenveldanalyse waarin alle doelstellingen die aan het ontwikkelgebied zijn gekoppeld een plek hebben gekregen. “Een interactief en iteratief proces dat uiteindelijk heeft geresulteerd in drie varianten voor parkeeroplossingen waarover de gemeenteraad zich moet buigen”, vertelt Van den Heijkant.

parkeren
Bewoners moeten rekening houden met bijvoorbeeld extra omrijden.

Het uitgangspunt van de drie varianten is sowieso dat het STOMP-principe wordt gerespecteerd. Voor bewoners wordt daarom gekeken naar mogelijkheden om te parkeren in de buurt van hun woning, maar bezoekers zullen naar andere opties moeten kijken. “Belangrijk is om op tijd te beginnen met het plannen van voorzieningen: groen, water, ondergrondse infrastructuur en automobiliteit, in die volgorde.”

Drie opties voor gemeenteraad

Er zijn dus drie opties, waarover de gemeenteraad een beslissing moet nemen. De eerste is het optoppen van een bestaande garage, de tweede is het herbestemmen van een bestaand gebouw naar parkeergarage en als derde optie is er nog ondergronds parkeren.
Bij het maken van de beslissing zijn er verschillende overwegingen mee te nemen, weet Van den Heijkant. “Natuurlijk de kosten. Maar er moet ook worden gekeken naar de ruimte voor de andere doelstellingen in het gebied, naar het ruimtegebruik van parkeren en de toekomstgerichtheid van de gekozen oplossing.”

Voor bewoners wordt dus gekeken naar parkeren in de buurt van hun woning. Dat wil niet zeggen dat het gebruik van de auto wordt gestimuleerd, integendeel. Ook zij zullen rekening moeten houden met bijvoorbeeld extra omrijden om de stad in en uit te komen, waardoor alternatieven als het openbaar vervoer aantrekkelijker worden.  

Kortetermijnvisies

Volgens Van den Heijkant worden steeds meer gemeenten zich bewust van de complexheid van de opgaven. “Die willen het autogebruik verder afvlakken. In de stad kan dat, maar niet overal zijn alternatieven altijd voorhanden, dat zien we bijvoorbeeld in meer landelijke gebieden, waar we met Accent adviseurs ook actief zijn. Ik zie ook dat de visie een te korte termijn heeft en pilots een korte proefperiode krijgen. Dan wordt ergens ingezet op busvervoer, maar wordt de proef na vier maanden al stopgezet omdat de bus leeg rondrijdt. Zoiets heeft tijd nodig. Waarom dat niet gebeurt? Ik heb wel vermoedens, maar die kan ik niet bewijzen.”

Van den Heijkant vindt het zeer voorstelbaar dat er op termijn woningen worden opgeleverd zonder parkeermogelijkheid. “Er komt een generatie aan die sowieso minder behoefte heeft aan een auto, maar wel aan mobiliteit. We gaan de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor een woning waaraan bepaalde nadelen vast zitten. Te denken valt ook aan kleine woningen waarin geen echte keuken zit, omdat in de buurt veel eetgelegenheden zijn. Maar dat is natuurlijk voorstelbaarder in het centrum van Amsterdam dan in een Brabants dorp. Het belangrijkste is dat je alternatieven biedt op het moment dat je bepaalde voorzieningen niet meeneemt bij de woningbouw. Daarover zul je vooraf moeten nadenken. Een planmatige en integrale aanpak is cruciaal, bovendien moet je realistisch zijn. Dat is complex, maar wel noodzakelijk.”

Bron: Mobiliteitsplatform  
Foto (boven): Shutterstock

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Dordrecht: vergroenen voor leefbaarheid en tegen hittestress

5 nov om 07:30 uur

De gemeente Dordrecht gaat fors investeren in het vergroenen van het centrum. Naast hittestress speelt ook…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bomen basis van klimaatadaptieve en energievriendelijke stad

31 okt om 07:30 uur

Volgens Joris Voeten vormen bomen de basis voor een natuurinclusief, klimaatadaptief en energievriendelijk…

Lees verder »
descriptionArtikel

Transformatie: van fabrieksterrein tot cohousinggemeenschap

23 okt om 07:00 uur

De Belgische stad Gent pioniert op het gebied van collectief wonen. Ook kent de stad innovatieve…

Lees verder »
descriptionArtikel

Nieuwe studie: bouwen impuls voor stedelijk groen

21 okt om 07:30 uur

Wat zijn de effecten van verstedelijking op ecosysteemdiensten, zoals groen, koeling en waterretentie, en de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Lancering nieuw kennisplatform Ruimte voor Bewegen

16 okt om 11:00 uur

Acquire kondigt met trots de lancering aan van Ruimte voor Bewegen, een nieuw kennisplatform dat zich richt op…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dashboard leefomgeving op basis van ‘marktgedragen data’

14 okt om 07:30 uur

Met het binnenkort te lanceren Nationaal Dashboard Duurzame Leefomgeving is er een nieuwe tool beschikbaar die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Met Tweede Groene Ring nieuwe ruimtelijke kansen voor Leiden

9 okt om 07:30 uur

Opgaven als de energietransitie, mobiliteit en de enorme woningbouwopgave leggen in elke gemeente een claim op…

Lees verder »
descriptionArtikel

Landschapsarchitectuur en beweegvriendelijkheid in Apeldoorn

8 okt om 07:30 uur

“Ik heb me altijd gericht op de buitenruimte”, begint landschapsarchitecte Linda Hooijer. “Wat mij aantrok in…

Lees verder »