Fietsenstalling onder water markeert einde vijfjarig wUrck-project

Fietsenstalling 'Stastionsplein' ligt deels onder water. © Aiste Rakauskaite Photography
Eind januari is de fietsenstalling Stationsplein in de hoofdstad geopend. Dat is niet alleen een meerwaarde voor de gebruiker, maar het markeert ook het einde van een project. Voor de architecten van wUrck is hiermee een einde gekomen aan dit project, waar zij vijf jaar aan hebben gewerkt. Een ondergrondse stalling kan gebruikers afremmen om er gebruik van te maken, volgens Oriol Casas Cancer, wUrck architect en partner. “Daarom hebben we vooral aandacht besteed aan het comfort voor de gebruiker en ervoor gezorgd dat het een ruimtelijke en geoliede machine is. Zo is het hoofdpad van de fietsenstalling vormgegeven als een ‘straat’ en staat het in directe verbinding met de metro en het station.”
De nieuwe fietsenstalling biedt plaats aan zevenduizend fietsen. Boven de fietsenstalling varen de rondvaartboten af en aan en hebben ze hun vaste aanlegplaatsen. De fietsenstalling onder het enorme waterbassin is een ode aan het water geworden. De fietsenstalling kan gezien worden als een oester; een ruwe buitenkant (vanwege het gebruik van robuuste materialen zoals basalt en natuursteen) en gladde en lichte binnenkant.
Horizon en Oculi
In de fietsenstalling is het lastig om te verdwalen. De gebogen wand - de Horizon - is voorzien van een glazen pui met daarop stadsplattegronden van het ontstaan van de stad tot de 21ste eeuw. Deze stadskaarten zijn opgebouwd uit allemaal kleine kunstafbeeldingen; foto’s en schilderijen die de verbinding tussen Amsterdam en het water benadrukken. Dit thema komt ook terug in de Oculi; de ronde verlichtingsarmaturen in het plafond van het hoofdpad (de colonnade). Zowel de Horizon als de Oculi dienen als oriëntatiemiddel voor de gebruiker. Alle afbeeldingen komen uit het Amsterdam Museum, waar wUrck nauw mee samenwerkte om dit te realiseren.
Bruggen
De hernieuwing van het stationsgebied aan de voorzijde van Amsterdam CS is gestart in 2018. Sindsdien rijden er al geen auto’s meer voor het station. De tramsporen en haltes zijn vernieuwd en beter geschikt voor gehandicapten. De vernieuwing is een verbetering voor alle Amsterdammers en bezoekers die hier lopen, fietsen en het openbaar vervoer nemen.
Met de opening van de fietsenstalling Stationsplein is dit grootschalige project ten einde gekomen. wUrck mocht naast het ontwerp van de fietsenstalling (dat samen werd uitgevoerd met aannemer Max Bögl) toezien op de architectonische componenten van de volledige entree, waaronder verschillende bruggen. Oriol Casas Cancer: “Als wUrck zijn we trots dat we hieraan hebben mogen meewerken. De Entree is immers hét visitekaartje van de stad Amsterdam.”

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Oud-minister Sybilla Dekker: ‘Begrijp hoe besturen werkt’
30 jun om 07:30 uur 13 minJarenlang stopte het Rijk de ruimtelijke ordening onder de zoden. Tot verdriet van Sybilla Dekker, voormalig…
Bewoners maken de buurt
25 jun om 07:30 uur 6 minDe Amsterdamse Rekenkamer waarschuwde dit voorjaar voor onleefbare en onveilige nieuwbouwwijken. In een column…
Nieuwe inspiratie voor toekomst en inrichting van Nederland
23 jun om 09:30 uur 14 minVanuit haar studie en werk ontwikkelde Mare de Wit niet alleen een scherpe focus op het thema water, maar ook…
Gevels van kersenpitten of rioolwater
17 jun om 07:30 uur 2 minIn onze digitale magazines ontdek je bijzondere aspecten van de bouw in de rubriek Bouwstenen. Zoals het…
Programma bekend voor Circulaire Openbare Ruimte Congres op 19 juni
13 jun om 07:30 uurOp 19 juni organiseert Straatbeeld voor de vierde keer het Circulaire Openbare Ruimte Congres. In Nijmegen is…
Gebiedsontwikkeling: mens en maatschappij te veel een niche
12 jun om 07:30 uurVrouwen domineren ons nieuwe themanummer Gebiedsontwikkeling en niet in het minst dankzij de keuze van…
‘Hoe zit het sociaal weefsel in elkaar?’
11 jun om 07:30 uur 14 min“Misschien zijn we te veel gaan leunen op techniek, ratio en economie.” Vandaar dat hoogleraar Co Verdaas, nu…
Reactie toevoegen