Station Arnhem Centraal klaar voor de toekomst
In het nieuwe terminal van 21.750m2 bevinden zich allerlei horecagelegenheden, een conferentiecentrum en verbindingswegen naar onder meer het centrum, een ondergrondse parkeergarage en het bekende Park Sonsbeek. Het stationsgebied is tevens gerenoveerd en telt 160.000m2 aan kantoorruimte, winkels en een nieuwe Pathé-bioscoop.
Aandachtstrekker
De echte aandachtstrekker is natuurlijk de bijzondere architectuur van het station. Met een gebogen structuur voor zowel het plafond als verbindingselementen zijn er overspanningen zonder zuilen van wel 60 meter mogelijk gemaakt. Het plafond, de vloeren en de muren lopen naadloos in elkaar over, wat zorgt voor een natuurlijke overgang van interieur naar exterieur.
Oorspronkelijk was beton het aangewezen materiaal om Arnhem Centraal mee te renoveren, maar dit heeft plaats gemaakt voor een veel lichter staal. Bij de constructie is gebruik gemaakt van botenbouw techniek; nooit eerder werd dat voor een project van deze grootte gedaan.
Station bepaalt ervaring
“Arnhem Centraal is niet langer maar een treinstation; het is een waar transfer hub,” aldus Ben van Berkel, architect en oprichter van UNStudio. “We wilden een nieuwe en cruciale impuls geven aan station ontwerp, dus in plaats van dat we ontwierpen voor alleen de activiteiten en bezoekersstromen die daar al plaatsvonden, bepaalt de uitgebreide architectuur van het nieuwe Transfer Terminal nu hoe mensen het gebouw gebruiken en zich er bevinden.”
Verwacht wordt dat het aantal bezoekers van het station naar 110.000 per dag zal stijgen in 2020. Het nieuwe Transfer Terminal, dat een treinstation van de jaren ’50 van de vorige eeuw vervangt, is bereid dit op te vangen en geeft zo een impuls aan de economische groei. Arnhem Centraal is tevens nu het grootste station van Oost Nederland.
Opdrachtgever van het project was ProRail B.V. Verantwoordelijk voor het realiseren waren: architectenbureau UNStudio, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur, ProRail, NS, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Gemeente Arnhem en bouwcombinatie Ballast Nedam – BAM.

Het nieuwe Transfer Terminal van station Arnhem Centraal. ® Ronald Tilleman
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groen voegt waarde toe aan bedrijventerreinen
26 nov om 07:30 uur7 minGroen op bedrijventerreinen levert op veel manieren waarde op. Die voordelen zijn niet altijd gemakkelijk in…
START-Ivry: wonen van binnenuit herdefiniëren
25 nov om 07:30 uur8 min“Wonen is meer dienend aan de logica van de ontwikkelaar dan aan de realiteit van het dagelijks leven.” Daarom…
Betere bescherming tegen dubieuze en speculatieve grondhandel
20 nov om 10:00 uur4 minHet kabinet onderzoekt de invoering van een wettelijke bedenktijd voor consumenten bij grondaankopen. Dit moet…
Toekomstbestendige scholen én sterke wijken in Zwolle
20 nov om 07:30 uur4 minDe gemeente Zwolle staat voor een grote onderwijsopgave. De komende zestien jaar worden tientallen…
Volop noviteiten voor architecten
18 nov om 07:30 uur5 minDe eerste editie van ARCHITECT@WORK op de locatie Kromhouthal (Amsterdam) trok 1.736 bezoekers. Zij kwamen af…
Michel Poulain Award: ode aan gezonde leefomgeving
4 nov om 07:30 uur4 minDing jij ook mee naar de Michel Poulain Award? Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt als bijzondere erkenning…
Inrichting van wijken beïnvloedt kansenongelijkheid
3 nov om 07:30 uur10 minVan wie is de stad, Een klein land met verre uithoeken en Wij zijn de stad. Allemaal boeken waarmee Floor…
Scholenbouwrevolutie in Twente
28 okt om 07:30 uur4 minNog één week en Stedebouw & Architectuur heet je welkom bij de vijfde editie van het Duurzame & Gezonde…

® Frank Hanswijk
® Frank Hanswijk
® Frank Hanswijk
® Frank Hanswijk
® Frank Hanswijk
® Frank Hanswijk
® Frank Hanswijk
® Frank Hanswijk
® Frank Hanswijk
Station Arnhem Centraal, met zicht op het groene gebied van de stad. ® Siebe Swart
Reactie toevoegen