Scholen van vóór 1940 kunnen heel lang mee
Bert Runhaar, verbinder Maatschappelijk Vastgoed Wijkaanpak gemeente Amsterdam: “De schoolgebouwen van vóór 1940 zijn kwalitatief goede gebouwen, met een aantrekkelijke gevel en een overmaat in dimensionering: ruime trappenhuizen, brede gangen, hoge en grote lokalen. Dit maakt deze gebouwen aantrekkelijk om aan te passen. De kwaliteit van de gebouwen en gebruikte materialen en ook de overdimensionering werken goed bij transformatie. En natuurlijk speelt de locatie daarbij ook een rol. Deze scholen liggen binnen de ring. Nieuwe functies zijn vaak culturele activiteiten, bedrijf, wonen of kinderopvang." Elk zo'n 20% blijkt uit het onderzoek.
Sober en doelmatig
Bert Runhaar: “Latere gebouwen, vanaf 1950, zijn daarentegen veel soberder van opzet, puur gericht op de functie als school. Maar de schoolfunctie verandert voortdurend, de school zit al snel in een te krap jasje en het gebouw biedt weinig ruimte voor aanpassing of andere functies.” Bert adviseert dan ook om bij nieuwbouw van scholen ook te denken aan de periode daarna. Bert: “Een goed gebouw gaat langer mee.”
Maatschappelijke meerwaarde
Bert: “Een tweede leven als cultuurcentrum of andere maatschappelijke functie biedt grote meerwaarde. Schoolgebouwen zijn vaak het hart van de wijk en dragen daarom bij aan de identiteit van een buurt. De nieuwe invulling van een schoolgebouw staat symbool voor veranderingen in de maatschappij. Voor programma’s die achterstand bestrijden en ontwikkeling bevorderen, zoals de wijkaanpak, is een extra goede kwaliteit van dit maatschappelijk vastgoed onmisbaar.”
Het onderzoek
Het Amsterdamse onderzoek is uitgevoerd door studenten van het Atelier Stedelijke Vernieuwing en Duurzame Ontwikkeling in opdracht van de Wijkaanpak in Amsterdam. In de publicatie die hierover is verschenen, zijn 100 Amsterdamse schoolgebouwen in kaart gebracht die in de afgelopen 100 jaar zijn hergebruikt. Het gaat grotendeels om basisscholen. De meeste dateren van vóór 1940 en hebben een tweede of zelfs derde leven gekregen.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
S&A Podcast: zachtheid en verlangen in gebiedsontwikkeling
23 jul om 07:30 uur 3 minIn de nieuwe S&A Podcast Luisterlandschap spreken we met Co Verdaas, Deltacommissaris en hoogleraar…
Nieuw boek met 35 aanbevelingen voor scholenbouw
22 jul om 07:30 uur 7 minIn samenwerking met de architectenbureaus KAW en De Zwarte Hond is een boek verschenen met daarin op 3…
Projecten versnellen door opgaven apolitiek te maken
21 jul om 07:30 uur 12 minIn het huidige, onrustige tijdsgewricht komen veel planontwikkelingen tot stilstand. Politieke strubbelingen en…
Stedelijke vernieuwing circulair door tijdelijke placemaking
16 jul om 07:30 uur 6 minHet circulaire Stedelijke Vernieuwingsinitiatief van Leeuwarden is ook voor stedenbouwkundigen een kweekvijver…
Kunnen we Nederland transformeren tot klimaatbestendig park?
14 jul om 07:30 uur 10 minHoe realistisch is het dat we Nederland kunnen transformeren tot een klimaatbestendig park waarin wonen, werken…
Groots denken en grote plannen vergen stevig leiderschap
7 jul om 07:30 uur 12 minGebiedsontwikkeling vraagt naast het maken van stedenbouwkundige plannen om diverse vormen van samenwerking,…
Oud-minister Sybilla Dekker: ‘Begrijp hoe besturen werkt’
30 jun om 07:30 uur 13 minJarenlang stopte het Rijk de ruimtelijke ordening onder de zoden. Tot verdriet van Sybilla Dekker, voormalig…
Gezonde en duurzame scholen: wie wordt de Smaakmaker 2025?
27 jun om 09:30 uur 3 minOp woensdag 5 november 2025 vindt de vijfde editie van het Duurzame & Gezonde Scholen Congres plaats. Een…
Reactie toevoegen