Onderzoek ANWB: stad geschikt maken voor fietsverkeer
Het ANWB onderzoek richt zich op grotere steden. De bevindingen worden mee-ontwikkeld en getoetst in drie pilot-steden, die onderling verschillen in ‘krapte’ (historische stad versus naoorlogs), omvang (wat betreft inwoners, arbeidsplaatsen en oppervlakte) en structuur (een of meer kernen).
Openbare ruimte optimaal kunnen benutten als verkeers- èn verblijfsruimte
Het geïnitieerde onderzoek naar robuuste stedelijke routestructuren zal aangeven hoe steden de beschikbare openbare ruimte optimaal kunnen benutten als verkeers- èn verblijfsruimte. Het onderzoeksteam levert een ontwerpmethodiek voor het stedelijke transportnetwerk (structuur, ordening en omvang van infrastructuren voor verschillende modaliteiten), afgestemd op ruimtelijke functies.
Het leidt tot een betere balans tussen enerzijds ruimtelijke functies en de kwaliteit van de openbare ruimte en anderzijds de stedelijke mobiliteit, bereikbaarheid en nabijheid. Hierdoor functioneert het transportsysteem zelf beter en het laat de stad optimaal functioneren.
“Met onze aanpak en ontwerpmethodiek heeft iedereen voordelen”, beloven de onderzoekers. “De ‘mobilist’ krijgt gemakkelijke, betrouwbare en veilige verplaatsingen, en bereikbaarheid van stedelijke functies. De ‘stadsgebruiker’ – die er woont, werkt, winkelt of uitgaat – krijgt betere leefbaarheid, meer kwaliteit in de openbare ruimte en betere bereikbaarheid van functies.
Betere bereikbaarheid en verblijfskwaliteit
De ondernemingen, dienstverleners en andere voorzieningen zijn ook gebaat bij de combinatie van betere bereikbaarheid en verblijfskwaliteit, want die leiden tot meer bezoek en meer omzet. En de gemeente – als stedelijke samenleving - krijgt handvaten voor stedelijke ontwikkeling, voor het beter benutten van de bestaande stad, voor grotere vitaliteit en aantrekkelijkheid, dus voor een betere stedelijke economie”, aldus de onderzoekers.
Onderzoeksteam
Het onderzoek naar zogenoemde ‘robuuste stedelijke routestructuren’ wordt uitgevoerd door een combinatie van gespecialiseerde adviesbureaus (Mobycon, Ben Immers Advies, Bart Egeter Advies en Awareness), en zal na de zomer van 2015 zijn afgerond.
Fietscongres
Het onderzoek naar ‘robuuste stedelijke routestructuren’ is thema van een sessie op het Nationaal Fietscongres, o p 18 juni 2015 door Acquire Publishing georganiseerd in Utrecht. Dit uniek evenement dat dit jaar voor de vierde keer wordt gehouden, is uitgegroeid tot hét evenement waar alle fietsprofessionals elkaar ontmoeten, kennis delen, nieuwe ideeën opdoen en in debat gaan over relevante fietsvraagstukken.

Westkruiskade Rotterdam. Robuuste stedelijke infrastructuur.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt 2024Tijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…

Reactie toevoegen