Een gebouw stort niet in door één constructiefout
De rapporten van TNO en Hageman zijn helder: de instorting van de parkeergarage in Eindhoven is het gevolg van constructiefouten. Heel kort geconcludeerd: de betonnen breedplaten – gemaakt van zelfverdichtend beton – waren niet ruw genoeg om te hechten met het ter plaatse gestorte beton. Als gevolg van die uitkomst werden meerdere gebouwen gesloten, omdat de betonvloer daar ook mogelijk gevaarlijk is. “Maar”, zo waarschuwt Van Beek, “ik heb nog nooit een constructie meegemaakt die door één fout is ingestort.”
Randen van de techniek
Van Beek kan het weten. Als technisch manager van SKG-IKOB runt hij het laboratorium waar testen worden uitgevoerd met cement, zand en grind, isolatiematerialen én beton. Volgens Van Beek is de oorzaak van de gevaarlijke betonvloer niet zo eendimensionaal als nu wordt neergezet in de media. Het is niet alleen een constructiefout, betoogt hij. Het is meer dan dat. “We willen tegenwoordig steeds groter en mooier bouwen. Door die bouwambitie worden de randen van de techniek opgezocht. Kijk maar eens hoeveel ketenpartners moeten samenwerken. Je hebt opdrachtgevers, ontwerpers, toeleveranciers, aannemers, onderaannemers en ga zo maar door. Hoe complexer de opdracht, hoe meer fouten op de loer liggen.”
Kwaliteitswaarborging in hele keten
Met bijkomende zaken als tijdsdruk, duurzaamheid en veranderende opdrachten staat ieder bouwproject onder volledige hoogspanning. “Bouwen is tegenwoordig niet alleen maar bouwen, het is een industrieel proces.” Juist in een aaneenschakeling van processen is het belangrijk dat er per processtap voldoende toezicht en controle is. “Regels zijn er niets voor niets.” Moeten er dan meer controles komen? Niet per se, vindt Van Beek. “Maar laten we maar eens beginnen met alle regels na te leven. Als je aan kwaliteitswaarborging doet, doe het dan in de hele bouwketen.” Veelzeggend is dat de wet kwaliteitsborging voor het bouwen nog altijd niet door de Eerste Kamer is.
In het complexe bouwproces kunnen tal van fouten sluipen. Dat begint al bij de materiaalkeuze. “Het materiaal kan wel goed uit de fabriek komen, maar misschien is het wel niet het benodigde materiaal zoals vastgelegd in het ontwerp. En dan de kennis: weet de uitvoerder of het geleverde materiaal voldoet aan de gestelde eisen voor het ontwerp?” Denkend vanuit het perspectief van een bouwvakker: wat te doen met verkeerd geleverd materiaal? “Houd je je mond dicht en monteer je het – om het proces maar niet te verstoren? Of trek je aan de bel en laat je de baas ernaar kijken?”
Openbaarheid
Omdat aan ieder bouwproces tal van mitsen en maren zitten, raadt Van Beek aan om altijd een externe kwaliteitswaarborger in de arm te nemen. “Niet om te preken voor eigen parochie, maar juist om alle bouwprocessen te waarborgen.” De leerschool in Eindhoven is keihard, maar niettemin van groot belang. “De ontwikkeling van de proceskant is gewoon minder ver dan de productkant.” Van Beek is positief verrast over de snelheid waarmee de rapporten in de openbaarheid zijn gebracht. “Ik heb het nog nooit zo open meegemaakt. Een goede ontwikkeling. Nu kun je meteen actie ondernemen. Liever problemen weten en oplossen dan problemen negeren.”

Credit: Sem van Rijssel
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Vijf populaire klimaatmaatregelen in stedelijk gebied
31 jul om 07:30 uur 5 minHet vijfjarig bestaan van het KAN platform is voor het netwerk reden om de belangrijkste publicaties uit die…
Klimaateffectatlas krijgt slimme upgrade
28 jul om 07:30 uur 4 minMet steeds meer hoosbuien en andere klimaateffecten zijn klimaatdata onmisbaar voor tal van professionals in de…
S&A Podcast: zachtheid en verlangen in gebiedsontwikkeling
23 jul om 07:30 uur 3 minIn de nieuwe S&A Podcast Luisterlandschap spreken we met Co Verdaas, Deltacommissaris en hoogleraar…
Projecten versnellen door opgaven apolitiek te maken
21 jul om 07:30 uur 12 minIn het huidige, onrustige tijdsgewricht komen veel planontwikkelingen tot stilstand. Politieke strubbelingen en…
Ruim baan voor warme asfaltrecyclingtrein
17 jul om 07:30 uur 10 minHet ligt misschien niet voor de hand om via Argentinië en Tsjechië af te reizen naar de Gooimeerdijk-Oost in…
Stedelijke vernieuwing circulair door tijdelijke placemaking
16 jul om 07:30 uur 6 minHet circulaire Stedelijke Vernieuwingsinitiatief van Leeuwarden is ook voor stedenbouwkundigen een kweekvijver…
Kunnen we Nederland transformeren tot klimaatbestendig park?
14 jul om 07:30 uur 10 minHoe realistisch is het dat we Nederland kunnen transformeren tot een klimaatbestendig park waarin wonen, werken…
Koplopers tijdens Circulaire Openbare Ruimte Congres
10 jul om 07:30 uur 5 minTijdens het vierde Circulaire Openbare Ruimte Congres in Nijmegen verzamelden zich meer dan 120 professionals…
Reactie toevoegen