Al polderend naar het optimale station: interview met Jan Benthem
“Een specifiek voorbeeld van een goed station heb ik niet. Meer in het algemeen: stations zijn iconen in de stad. Elke stad heeft een aantal van die iconische gebouwen: een stadhuis, een bibliotheek, een station. Het zijn de gebouwen die als kind indruk op je maken. Ik ben opgegroeid in Amsterdam en weet nog goed dat ik met mijn vader naar het Centraal Station fietste, ik herinner me nog hoeveel indruk dat gebouw van Cuypers, die grote hal, als kleine jongen op me maakte.”
Wat vindt u een schoolvoorbeeld van een goed station, in binnen- of buitenland? Welke betekenis hebben stations, in steden en voor u persoonlijk?
“Een specifiek voorbeeld van een goed station heb ik niet. Meer in het algemeen: stations zijn iconen in de stad. Elke stad heeft een aantal van die iconische gebouwen: een stadhuis, een bibliotheek, een station. Het zijn de gebouwen die als kind indruk op je maken. Ik ben opgegroeid in Amsterdam en weet nog goed dat ik met mijn vader naar het Centraal Station fietste, ik herinner me nog hoeveel indruk dat gebouw van Cuypers, die grote hal, als kleine jongen op me maakte.”
Nu bent u zelf de architect van enkele van die iconen. Welke vraagstukken moesten uw stations oplossen?
“De NSP-stations hebben allemaal te maken met dezelfde problematiek. Om te beginnen de besluitvorming; die was bij deze projecten niet meer rond te krijgen. Daarom zijn wij erbij gehaald, om dat weer vlot te trekken. Daarnaast speelt de techniek een grote rol. De HSL-treinen zijn langer, er zijn meer reizigers. Dat vraagt meer capaciteit, die architectonisch ook moet worden vormgegeven. Een ander punt: de sleutelprojecten moeten ook een impuls zijn voor de stad eromheen. Het draaide bij deze ontwerpen voor een belangrijk deel om het vinden van een antwoord op de vraag: hoe profiteert de stad? En we wilden en moesten iets doen aan de barrièrewerking van de bestaande stations. Met name de oude doorgaande stations vormen toch vaak een drempel in de stad. In de negentiende eeuw aangelegd aan de stadsrand, liggen deze stations tegenwoordig allemaal midden in de stad. En dan wreekt zich de typologie. De klassieke opbouw van spooremplacement, ontvangstgebouw en tunnel of brug naar de sporen, leidt hier tot een gebouw met een sterke achterkant, midden in de stad. Dan ontstaan gespleten steden.”
Het interview met Jan Benthem verscheen in Stedebouw & Architectuur themanummer Stationslocaties. Hieronder kunt u het volledige interview in pdf downloaden.

Luchtfoto CS Rotterdam
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groene metamorfose impuls gezondheid en leefbaarheid wijk
10 nov om 10:00 uur4 minNa vijftien jaar van herontwikkeling laat de wijk Kerckebosch in Zeist zien dat natuurinclusief bouwen niet…
Floris Alkemade: ‘De contouren van een andere bouwcultuur’
6 nov om 10:45 uur4 minDemografische ontwikkelingen hebben een enorme impact op onze woningvoorraad. Na de geboortegolf van weleer is…
Houtbouw in tijden van AI
6 okt om 11:15 uur5 minMorgen start de driedaagse beurs PREFAB in de Brabanthallen in Den Bosch. Stedebouw & Architectuur host…
Geen sloop, maar hergebruik op Zernike campus
30 sep om 07:30 uur4 minHerbruikbaarheid, aanpasbaarheid en eigenheid van het gebouw zijn de kernbegrippen van de herontwikkeling van…
Doordacht bouwen, vandaag en morgen
18 sep om 07:30 uur4 minMet het nieuwe thema Thoughtful Tomorrow krijgt de beurs ARCHITECT@WORK dit jaar in Amsterdam een vervolg in de…
Koplopers tijdens Circulaire Openbare Ruimte Congres
10 jul om 07:30 uur5 minTijdens het vierde Circulaire Openbare Ruimte Congres in Nijmegen verzamelden zich meer dan 120 professionals…
Gevels van kersenpitten of rioolwater
17 jun om 07:30 uur2 minIn onze digitale magazines ontdek je bijzondere aspecten van de bouw in de rubriek Bouwstenen. Zoals het…
Programma bekend voor Circulaire Openbare Ruimte Congres op 19 juni
13 jun om 07:30 uurOp 19 juni organiseert Straatbeeld voor de vierde keer het Circulaire Openbare Ruimte Congres. In Nijmegen is…

Reactie toevoegen