Spoorviaduct Schiedam verfraaid met historisch tegeltableaus
Het kunstwerk bestaat in totaal uit 24 vlakken van circa 1,5 bij 1,5 meter met nissen ertussen. Bot heeft een van de topstukken uit de collectie van het Nationaal Archief gebruikt om relevante fragmenten voor Schiedam uit te vergroten.
De originele kaart, tussen 1610 en 1615 vervaardigd door Floris Balthasar en zijn zoon Balthasar Florisz is een handingekleurde kopergravuredruk op perkament van 41 cm hoog en 31 cm breed. Dit origineel is vervolgens op hoge resolutie gedigitaliseerd. Hierdoor is de structuur van het perkament ook na de uitvergroting tot een factor 100, op de uiteindelijke tegeltableaus nog duidelijk zichtbaar. De 24 vlakken verbeelden elk een wijk van Schiedam, weergegeven in Oud-Nederlands.
Gedetailleerde afbeeldingen
In het voetgangersgedeelte zijn de 24 kaartdelen zeer gedetailleerd en duidelijk leesbaar aangebracht voor wandelaars en fietsers. Op de tussenwanden van het rijbaangedeelte zijn in een golvende beweging uitsneden uit de kaart op de tegels ingebakken. "Deze golvende waterbewegingen laten de oorsprong van Schiedam zien: de dam in de Schie", aldus kunstenaar Bot. "Drie jaar geleden heb ik aan de gemeente Schiedam voorgesteld om juist deze tunnel onder de spoorovergang met kunst te verfraaien. Ik wilde vooral een contextuele oplossing en door gebruik van de oude kaart kon ik de historie van Schiedam aandacht geven."
Goede samenwerking
Brigitte Bot heeft bij de realisatie van dit project samengewerkt met MaatWerkTegels uit Utrecht. Dit bedrijf is sinds 2004 gespecialiseerd in het bij hoge temperatuur inbakken van afbeeldingen op tegels. Het bedrijf gebruikt voor het bedrukken van de unieke tegels een speciale printtechniek, waarbij keramische kleuren bij hoge temperatuur worden ingebakken in de glazuurlaag van de tegel. Dit procedé zorgt ervoor dat de decors niet alleen voor eeuwig UV-bestendig zijn maar ook bestand tegen krachtige schoonmaakmiddelen. Valmo Tegelwerken uit Barendrecht heeft de tegels op de betonnen wanden van het viaduct aangebracht.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep 2024Eerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug 2024Kunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Reactie toevoegen