Rotterdam maakt de stad verkeersveiliger
Het college trekt de komende vier jaar € 8 miljoen uit voor een pakket maatregelen waaronder de aanpak van asociaal rijgedrag en het oplossen van gevaarlijke verkeerssituaties (‘black-spots’). Wethouders Pex Langenberg (o.a. verkeer) en Joost Eerdmans (o.a. veiligheid) hopen zo het aantal verkeersdoden met 25% en het aantal gewonden met 10% terug te dringen.
Dat staat in het Meerjarenplan 2015-2018 ‘Rotterdam Verkeersveilig’ dat het college donderdag 28 mei aan de gemeenteraad heeft aangeboden. Hiermee is de consultatieperiode gestart. Dit concept-plan is tot stand gekomen in samenspraak met de gebiedscommissies en belangenorganisaties.
Oog voor de kwetsbaren
De groep kwetsbare weggebruikers stijgt. Rotterdam telt steeds meer 65-plussers en een groeiend aantal gezinnen, dus ook (kleine) kinderen. Bovendien pakken steeds meer Rotterdammers de fiets. Het fietsgebruik steeg de afgelopen tien jaar met 60%. Het college geeft daarom de komende vier jaar ruim baan aan fietsers, onder andere door 150 obstakels van de fietspaden te verwijderen en op fietspaden tweerichtingsverkeer aan te brengen.
Voor de verkeersveiligheid rondom basisscholen komt een speciale aanpak (onder andere extra verkeerslessen). De gemeente gaat senioren trainingen geven over veilig auto- en (elektrische) fietsgebruik en samen met hen kijken welke routes en oversteekplaatsen veiliger moeten worden gemaakt.
Gevaarlijke kruispunten
Verkeerswethouder Pex Langenberg: “We voeren het tempo op waarin we gevaarlijke kruispunten aanpakken. Op dit moment zijn er veertig zogeheten ‘black-spots’ bij de gemeente bekend. We zorgen dat die eind 2018 allemaal zijn aangepakt.” Ook wordt gekeken of op wegen waar veel ongelukken gebeuren 50 kilometer per uur wel de juiste snelheidslimiet is.
Verkeershufters
Eén op de vijf Rotterdammers heeft last van agressief verkeersgedrag in de buurt en 38% zegt dat er vaak te hard gereden wordt (Wijkprofiel, 2014). Veiligheidswethouder Joost Eerdmans: “We gaan agressief en asociaal weggedrag aanpakken. We trekken samen op met de politie en het OM. We gaan verkeershufters zoveel mogelijk op de huid zitten. In gebieden waar dit het ergst is, organiseren we roadshows met een verkeersexamen en een behendigheidsparcours om de rijvaardigheden te verbeteren.”
Klein verkeersleed
In samenspraak met bewoners gaan gemeente en politie jaarlijks in elk gebied vijf verkeerssituaties aanpakken die als onveilig worden ervaren. De selectie wordt gemaakt in overleg met de gebiedscommissie. Zeventig procent van de Rotterdammers was in 2014 tevreden over de verkeersveiligheid in de straat, zo bleek uit de Omnibusenqûete. Het college streeft naar een tevredenheidsscore van 80%.
De feiten
Het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer is de afgelopen jaren bijna gehalveerd. Begin 2000 telde Rotterdam 30 verkeersdoden. In 2012 waren dat er 18. Het aantal ernstig gewonden nam toe, tot naar schatting zo’n 200 per jaar. Kwetsbare verkeersdeelnemers, vooral fietsers, vormen de grootste groep ernstig verkeersgewonden. Gekeken naar leeftijd raken vooral 18 tot 24-jarigen en 65-plussers het vaakst ernstig gewond.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt 2024Tijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…

Reactie toevoegen