Rijnboutt tekent voor casco en bouwbegeleiding Damrak 66
Het voormalige kantoorgebouw van American Express aan het Damrak is aan de binnenzijde volledig gestript en ontdaan van alle bestaande installaties. In het gebouw zijn vides gemaakt en twee nieuwe liften aangebracht. Arthur de Froe van Unit D Design in Projects maakte het ontwerp van het nieuwe interieur. Rijnboutt Architecten ontwierp het casco en begeleidde de verbouwing.
Het gebouw is aan de achterzijde op de bovenste verdiepingen uitgebreid. De voor- en achtergevel zijn voorzien van nieuwe vliesgevels. De oude vliesgevels, karakteristiek voor het oorspronkelijke ontwerp, zijn gereconstrueerd met nieuwe vliesgevelprofielen met geprofileerde sierregels. De bovenste verdieping is voorzien van nieuwe zinken gevelbekleding.
Het werk werd na een onderhandse aanbesteding in april 2013 gegund aan bouwbedrijf Kneppers. Om grote interieurverbouwingen na oplevering te voorkomen, werd besloten zo veel mogelijk interieurwerkzaamheden mee te nemen in het bouwproces. In mei 2013 startten de werkzaamheden. Onlangs werd het gebouw opgeleverd.
Historie
Het gebouw werd oorspronkelijk ontworpen en gebouwd door architect Johan Hendrik Grolle. American Express koos voor haar Amsterdamse vestiging bewust voor een moderne uitstraling en gaf het gebouw een aluminium vliesgevel, destijds het ‘nieuwste van het nieuwste’. Het pand komt voor in de catalogus met gebouwen uit de periode van wederopbouw (1940-1970). Het heeft hierin een Orde 2-waardering gekregen, met name vanwege haar zeldzaamheid en haar hoge architectonische kwaliteit.
Omwille van de nieuwe functie (een permanente tentoonstelling) kreeg het gebouw een hoge entreepui met een ruime vide erachter. Karakteristieke elementen uit het oorspronkelijke ontwerp, zoals de blank-aluminium vliesgevel met kenmerkende verticale profilering, de zwarte uitzetramen, de aluminium shutters en de zwarte entreedeuren, zijn teruggekeerd.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
Tuinstad oplossing voor vervuilde stad en woonproblemen?
10 mei om 14:03 uurEen eeuw geleden vroegen Floor Wibaut en Hendrik Berlage zich tijdens een conferentie af hoe je een stad mooier…
De vijf beste initiatieven om fietsen een boost te geven
1 mei om 07:30 uurVan lokale initiatieven om vervoersarmoede bij kinderen tegen te gaan tot een routekeuze van fietsers die niet…
Kleiner wonen in de toekomstbestendige wijk?
30 apr om 09:30 uurHoe kunnen we de grote woningbouwopgave het beste invullen als ‘bodem en water’ worden meegenomen in de…
Is er voor iedereen genoeg ruimte in de verdichte stad?
25 apr om 07:30 uurNederlandse steden worden verdicht om de woningnood snel en adequaat te kunnen aanpakken. Dat proces wringt met…
Rijk, provincies & gemeenten hernemen regie volkshuisvesting
24 apr om 08:31 uurHet wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting zorgt ervoor dat overheden weer kunnen sturen op hoeveel,…
Groot deel gebouwde omgeving toe aan vervanging
19 apr om 07:30 uurNederland heeft altijd hard gewerkt aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving. Om de kwaliteit van de…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Reactie toevoegen