In het Klimaatakkoord uit 2019 is afgesproken om stadslogistiek (alle bestel- en vrachtauto’s die in een stad rondrijden) versneld emissievrij te maken. Natuur en Milieu heeft onderzocht welke voortgang er sinds 2021 is geboekt met de invoer van zero-emissiezones. 33 gemeenten zijn van plan zo'n zone in te voeren, maar slechts 16 doen dat al per 1 januari 2025.
Komst zero-emissiezones blijft achter
In Nederland nemen bestel- en vrachtauto’s een derde van de CO2-uitstoot voor hun rekening. In het klimaatakkoord van 2019 is daarom afgesproken om stadslogistiek versneld emissievrij te maken. Het belangrijkste doel van de zero-emissiezones is dan ook de CO2-uitstoot in de steden te verlagen door elektrisch rijden en efficiënter transport te stimuleren. Door negatieve media-aandacht, aldus Natuur en Milieu, zijn gemeenten echter terughoudend. Daarnaast is onlangs besloten om oudere Euro-6-bakwagens tot 2028 ontheffing te geven in de zones.
Slechte luchtkwaliteit
"In een tijd waarin steeds vaker wordt aangetoond hoe schadelijk een slechte luchtkwaliteit voor de gezondheid is, zijn de zero-emissiezones een belangrijke stap vooruit", aldus Nienke Onnen, programmaleider bij Natuur & Milieu. "Wie woont in een gebied met een slechte luchtkwaliteit loopt bijvoorbeeld meer kans op ernstige corona en overlijdt hier vaker aan, blijkt uit nieuw RIVM-onderzoek. Ook voor de miljoen Nederlanders die lijden aan een luchtwegaandoening is uit- of afstel van de emissievrije zones of versoepeling van toegangsregels slecht nieuws." Vandaar dat Onnen gemeenteraden oproept om de emissievrije zone zo snel mogelijk in te voeren.
Stadslogistiek
"In ons rapport", vertelt Onnen, "laten we zien dat de verhalen die aan de basis liggen van uitstel en versoepelingen veelal indianenverhalen zijn." Volgens haar zouden gemeenten naar de feiten moeten kijken bij hun besluitvorming over de zero-emissiezones. "Het is namelijk zonde als gemeenten hun zero-emissiezone uitstellen op basis van de verkeerde informatie. Alle seinen staan op groen, dus laten we nu doorzetten."
Bron: Mobiliteitsplatform
Foto: Shutterstock
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep om 12:00 uurEerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug om 07:30 uurKunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Nieuwe Ring Zuid zorgvuldig ingebed in landschap Groningen
23 aug om 07:30 uurNa een ingrijpende operatie wordt op maandag 2 september de zuidelijke ringweg van Groningen weer geopend voor…
Deelmobiliteit oplossing voor nieuwe gebiedsontwikkelingen?
8 aug om 07:30 uurWat is de impact van een autoluwe inrichting en een lage parkeernorm voor het mobiliteitsgedrag van de bewoners…
De gezondheidsvoordelen van een superblock
6 aug om 07:30 uurOver de effecten van superblocks en andere manieren om straten autoluw te maken, publiceerde Verkeerskunde…
Internationale Knoop XL: groots en meeslepend
9 jul om 17:22 uurIn het noordelijk deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren 55 hectare grond (her)…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
De vijf beste initiatieven om fietsen een boost te geven
1 mei om 07:30 uurVan lokale initiatieven om vervoersarmoede bij kinderen tegen te gaan tot een routekeuze van fietsers die niet…
Reactie toevoegen