Infratecture geeft openbare ruimte kwaliteitsimpuls
Stefan Bendiks: “Infratecture? Ik zou zeggen ‘it’s all in the name’. En toch zijn dit soort begrippen niet evident. Als directeur van een bureau met de naam ‘Artgineering’ weet ik er alles van. Infratecture gaat volgens mij om het samenbrengen van verkeerskundige én ruimtelijke aspecten bij het ontwerpen van verkeersruimte. Dit als tegenmodel van een sectorale scheiding.”
De kwaliteit van de openbare ruimte
Stefan Bendiks: “Infratecture is belangrijk omdat het over de kwaliteit van de openbare ruimte gaat. In een tijdperk van toenemende privatisering en archipelisering van ruimte zijn verkeersruimtes misschien het laatste bastion v de kwaliteit van de openbare ruimte an het openbaar domein. Wegen en straten worden immers per definitie publiek of collectief gebruikt. Status en ontwerp van deze ruimte mogen daarom niet alleen worden bepaald vanuit (verkeers)technische aspecten.”
Integraal ontwerpen van infrastructuur én openbare ruimte t
Stefan Bendiks: “Uiteindelijk gaat het erom het integraal ontwerpen van infrastructuur én openbare ruimte te bevorderen. Dit besef moet landen bij verkeerskundigen, ingenieurs maar ook bij (landschaps-)architecten en stedenbouwkundigen. Dit moet in de praktijk gebeuren aan de hand van concrete projecten, maar ook aan de basis, de opleidingen. Als een begrip als Infratecture daarbij helpt dit uit te dragen is dat alleen maar goed. Een integrale, interdisciplinaire houding zou in toekomst vanzelfsprekend moeten zijn, zonder dat er een apart vak of opleiding van gemaakt moet worden.”
Echte interdisciplinaire samenwerking
Stefan Bendiks: “Voor ons begint Infratecture met kennis van - en vooral begrip voor - de ‘andere’ disciplines. Verder door echte interdisciplinaire samenwerking, toegesneden op de specifieke opgave. Wij doen in principe geen enkel project meer alleen, maar altijd in wisselende samenwerkingsverbanden. Naast het praktijkwerk besteden we ook veel tijd aan fundamenteel onderzoek over integraal ontwerpen aan infrastructuur. Recentelijk vooral op het gebied van fietsen, samengevat in het boek ‘Fietsinfrastructuur’ (NAI010). Het integraal ontwerpen aan fietsinfrastructuur is in Nederland nog verbazingwekkend onderbelicht. De fiets heeft ook in dit opzicht veel onbenutte potentie.”
Carpool als een ‘drive-thru’ park ontworpen
Stefan Bendiks: “Een automobilist verleid je niet om samen te reizen met een trieste plek naast de snelweg. We hebben al aan een aantal interessante Infratecture-projecten gewerkt, zoals een carpoolparking in Oostkamp, in de buurt van Brugge. Deze hebben we ontworpen als een ‘drive-thru’ park. Als men de automobilist wil verleiden de eigen auto te laten staan en samen te reizen voldoet een trieste parkeerplek naast de snelweg niet. Om een ‘Park-ing’ met identiteit en ruimtelijke kwaliteit te creëren hebben we de principes van het Engels landschapspark gebruikt, geïnspireerd op de directe omgeving. Het resultaat: een plek die verkeerstechnisch én landschappelijk goed in elkaar zit - en past in de omgeving.”

Carpoolparking in Oostkamp, door Artgineering ontworpen als een ‘drive-thru’ park.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Nieuwe locatie en datum voor ARCHITECT@WORK Amsterdam 2025
27 nov 2024ARCHITECT@WORK Amsterdam zal in 2025 plaatsvinden op een nieuwe, inspirerende locatie: De Kromhouthal, gelegen…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Pleidooi nieuwe bouwcultuur tijdens ARCHITECT@WORK
3 okt 2024Tijdens de tweedaagse beurs ARCHITECT@WORK werd in diverse lezingen een beeld geschetst van de nieuwe…
Reactie toevoegen