HAN FED: duurzaamste onderwijsgebouw van Nederland
Architectuur van het geluk
Het gaat Bögl om de mensen, de gebruikers van het gebouw. “Iedere leerling of student die hier binnenstapt, moet het gevoel hebben: hè, lekker. Ik wil gebouw maken die mensen gelukkig maakt. Waar ze trots op zijn. Ik noem dat ‘de architectuur van het geluk’. Menselijke aspecten zet ik daarom ook in het hart van de opgave. Studenten moeten het gevoel krijgen van ‘dit is mijn gebouw!’ – en als dat besef is geland, dan ontstaat vanzelf een soort van rentmeesterschap. Leerlingen en studenten gaan zich verantwoordelijk voelen voor hun omgeving, ze gaan het gebouw koesteren.” Bögl neemt met dat standpunt nadrukkelijk afstand van borstklopperij architectuur die vooral de architect streelt maar die voorbij gaat aan het gebruik, en die niet verder kijkt dan de datum van oplevering. “Je kunt een mooie ‘trailor’ produceren, maar mij gaat het om de hele film. Ik wil gewoon een goede film maken.”
Atrium
De twee langgerekte volumes zijn met elkaar verbonden door een atrium dat voor veel daglicht zorgt – ruimtes die aan het atrium liggen krijgen door de gevel en vanuit het atrium daglicht. Op het glazen dak van het atrium zijn PV-panelen zo georiënteerd dat ze meehelpen in het kader van zonwering. Dat atrium is volgens Bögl een cruciaal onderdeel van het gebouw: “Een plek van ontmoeting en interactie. Van hieruit kun je in één oogopslag de hele structuur van het gebouw overzien.” Boven de begane grondvloer – Bögl noemt dat deel van het gebouw ‘het studielandschap’ - zweven de twee onderwijsvleugels die met elkaar zijn verbonden door ongeveer 5 meter brede bruggen – die bruggen met houten vloeren zijn zo opgezet dat je er ook studie/werkplekken in kunt richten. Wat de flexibiliteit verhoogt, en dat is ook een van de oogmerken van Bögl: “Alles draait om een flexibele leeromgeving waarbij niet alleen de bruggen maar ook gangen worden gebruikt als studieplek.” En bij goed weer kun je ook buiten terecht – want dat is een van de kenmerken van het gebouw, binnen en buiten gaan geleidelijk in elkaar over. Er zijn geen harde grenzen, een gevolg van het vele groen in het interieur; het groene landschap van buiten dringt door in het gebouw, en dat niet alleen op de dakterrassen. “Duurzaam bouwen betekent voor ons het creëren van meer biodiversiteit dan een gebouw ‘gebruikt’. Door groene aanplant in, om en aan het gebouw (o.a. ook een groene gevel) creëren we een nieuw microklimaat en geven we planten en dieren van het terrein hun habitat weer terug.”

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Gezonde en duurzame scholen: wie wordt de Smaakmaker 2025?
27 jun om 09:30 uur 3 minOp woensdag 5 november 2025 vindt de vijfde editie van het Duurzame & Gezonde Scholen Congres plaats. Een…
Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders
26 jun om 07:30 uurDe nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog. Te veel schoolgebouwen zijn gedateerd en ongezond.…
Bouw moet zich voorbereiden op nieuwe Europese emissie-eis
23 jun om 13:45 uur 6 minDemissionair minister Mona Keijzer gaat de aangekondigde aanscherping van de milieu-prestatie-eis (MPG) voor…
De MPG in relatie tot groot en groots wonen
18 jun om 07:30 uur 10 minDe MPG zou moeten aanzetten tot het bouwen met zo min mogelijk absolute impact. Toch komen kleinere woningen…
Geven we nog wel les in gezonde gebouwen?
11 jun om 09:00 uur 4 minDe nood wordt steeds hoger: geven we kinderen nog wel onderwijs in gezonde gebouwen? Het is één van de centrale…
Stimulansen voor gezonde schoolpleinen
10 jun om 07:30 uur 11 minIn opdracht van de gemeente Den Haag onderzocht Esther Vlasveld, adviseur gezonde leefomgeving bij GGD…
Kringloop Integratie Platform verlaagt kosten verduurzaming
26 mei om 07:30 uur 11 minKun je ruim 35.000 euro besparen door een woning slimmer te verduurzamen? Wel volgens transitiemaker Niels Rood…
Scholenbouw vraagt om samenwerking en standaardisatie
18 apr om 07:30 uur 10 minTijdens het seminar De leerling en leraar centraal, eind maart in de monumentale aula van het Libanon Lyceum (…
Reactie toevoegen