‘Dit wordt de eeuw van de voetganger’
Volgens Arup heeft de auto een litteken achtergelaten op de stad, in de vorm van ‘buurten zonder trottoir, openbare ruimtes vol parkeerplaatsen en stedelijke snelwegen die buurten van elkaar scheiden om de voorsteden te bereiken’. Ook het aantal verkeersslachtoffers en lucht- en lawaaivervuiling is toegenomen, terwijl lichaamsbeweging is afgenomen wat bijdraagt aan ‘de obesitas-epidemie’.
"Fysieke activiteit is met 32 procent gedaald in 44 jaar tijd in de VS, in China zelfs met 45 procent in amper 18 jaar tijd,” aldus Arup. "Die daling heeft te maken met het stijgende autobezit en de keuze voor 'passieve' transportmethoden. Een povere infrastructuur voor voetgangers, gebrek aan recreatiemogelijkheden, druk verkeer en lage luchtkwaliteit zijn zowel oorzaken als gevolgen van dat fenomeen."
Geef de stad terug
Er is een focus op de voetganger nodig, is te lezen in het rapport. "We moeten fysieke activiteit opnieuw in ons alledaagse leven inbouwen door wandelen als dagelijkse vorm van transport aan te moedigen en te belonen.” De auteurs noemen talloze voordelen van wandelen op, waaronder dat uit onderzoek blijkt dat wandelzones nieuwe bewoners en toeristen aantrekken, maar ook goed zijn voor de lokale winkels en zelfs de huizenprijzen doen stijgen.
Sociaal heeft een op de voetganger gerichte stad ook voordelen, zegt Demetrio Scopelliti, hoofd van het onderzoeksteam. “De bevolking wordt ouder en gezinnen worden kleiner, waardoor er meer behoefte is aan sociale omgang om isolatie en sociale uitsluiting te vermijden.”
“En er is het feit dat jonge mensen meer aandacht hebben voor de laatste smartphone dan voor de nieuwste auto. Er bestaat een groeiende bezorgdheid om het milieu en een toenemend bewustzijn dat wandelen goed is voor de fysieke en mentale gezondheid. Al die factoren duwen ons richting een voetgangersbeleid.”
Inspiratie voor de wereld
Het rapport sluit af met veertig tips voor stedelijke overheden, op basis van de casestudies van Arup. Eén hiervan is een ‘wegdieet’: rijvaken voor auto’s omvormen tot ruimte voor fietsers, voetgangers en groen. Scopelliti hoopt dat het rapport als inspiratie kan dienen voor steden over de hele wereld.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groen voegt waarde toe aan bedrijventerreinen
26 nov om 07:30 uur7 minGroen op bedrijventerreinen levert op veel manieren waarde op. Die voordelen zijn niet altijd gemakkelijk in…
START-Ivry: wonen van binnenuit herdefiniëren
25 nov om 07:30 uur8 min“Wonen is meer dienend aan de logica van de ontwikkelaar dan aan de realiteit van het dagelijks leven.” Daarom…
Betere bescherming tegen dubieuze en speculatieve grondhandel
20 nov om 10:00 uur4 minHet kabinet onderzoekt de invoering van een wettelijke bedenktijd voor consumenten bij grondaankopen. Dit moet…
Toekomstbestendige scholen én sterke wijken in Zwolle
20 nov om 07:30 uur4 minDe gemeente Zwolle staat voor een grote onderwijsopgave. De komende zestien jaar worden tientallen…
Volop noviteiten voor architecten
18 nov om 07:30 uur5 minDe eerste editie van ARCHITECT@WORK op de locatie Kromhouthal (Amsterdam) trok 1.736 bezoekers. Zij kwamen af…
Michel Poulain Award: ode aan gezonde leefomgeving
4 nov om 07:30 uur4 minDing jij ook mee naar de Michel Poulain Award? Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt als bijzondere erkenning…
Inrichting van wijken beïnvloedt kansenongelijkheid
3 nov om 07:30 uur10 minVan wie is de stad, Een klein land met verre uithoeken en Wij zijn de stad. Allemaal boeken waarmee Floor…
Prefab Efficiency Award voor Vlieg Engineering met Rodly
20 okt om 07:30 uur5 minDe innovatieve, digitale tool Rodly heeft op de vakbeurs PREFAB de Prefab Efficiency Award 2025 gewonnen. De…

Reactie toevoegen