Voormalige vliegbasis Twenthe op de schop
Area Development Twente (ADT) is de gebiedsregisseur van luchthaven Twente en omgeving. Het doel van de gebiedsontwikkeling is te zorgen voor werkgelegenheid en economische structuurversterking. Bij de transformatie wordt volgens ADT gebruik gemaakt van het cultuurhistorische erfgoed en de landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Er is geen vast eindplan, maar een flexibele visie op de gebiedsontwikkeling die stap voor stap plaatsvindt. Hierbij wordt ruimte hergebruikt die al jarenlang in gebruik is en bebouwd is.
Evenementenlocatie en technologiezone
Zo wordt ten zuiden van de luchthaven een natuurgebied van ongeveer 130 hectare ingericht met behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit. Verder is 50 hectare verkocht aan een private investeerder. Dit is het gebied met onder meer de voormalige taxibanen en verkeerstoren, de oude en nieuwe brandweerkazerne en acht F16-shelters. Dit gebied wordt evenementenlocatie Vliegveld Twenthe genoemd en wordt ontwikkeld tot een Engineering Playground. In de rest van het gebied komt er ruimte voor Technology Base Twente: een internationale ontwikkel-, demonstratie- en productiezone voor Advanced Materials and Manufacturing.
In het gebied waar de voormalige officierswoningen gehuisvest waren, komen drie woonparken. Deze woonparken beslaan samen ongeveer 80 hectare, met zowel historische gebouwen als kavels waar mensen een eigen huis kunnen bouwen. Kenmerkend voor het gebied is het typisch Twentse coulisselandschap met historische kenmerken.
Nieuwe visie
De vliegbasis is ontstaan in de jaren dertig van de vorige eeuw. Toen werd er een vliegveld gebouwd om de verbinding met de Randstad te verbeteren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwden de Duitsers dit uit tot een gebied van tweeduizend hectare en tijdens de Koude Oorlog huisvestte het militaire vliegveld twee squadrons. Later werd er ook medegebruik voor burgerluchtvaart toegestaan.
Op dit moment gebruiken alleen enkele vliegclubs het veld. Tot vorig jaar was het de bedoeling dat er een commerciële burgerluchthaven zou komen, maar dat plan is inmiddels van de baan en daarom is er een nieuwe visie ontwikkeld.
Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een blog van ADT door Joep van Aaken. U kunt het volledige artikel hier lezen.

In het gebied zijn onder meer de voormalige taxibanen en verkeerstoren van vliegbasis Twenthe te vinden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Van der Pekbuurt: verrassend eenvoudig en geraffineerd
19 jun om 07:30 uur 6 minDe Van der Pekbuurt lag onlangs nog onder een kritisch vergrootglas, maar je kunt het ontwerp van Jan Ernst van…
S&A Podcast Luisterlandschap: rafelrandjes en straatcultuur
4 jun om 08:02 uur 4 minVincent van der Klei (Studioninedots) is de ‘architect van de rafelrandjes’ en vertelt in de nieuwe S&A…
Thonik: strepen laten strategie stralen
20 mei om 07:30 uur 13 minDe ontwerpers van thonik ontwikkelen visuele identiteiten die je terugziet in uitingen als supergraphics,…
Sta jij ook op het podium van Congres Natuurlijk 2025?
19 mei om 16:00 uur 2 minOp donderdag 27 november 2025 vindt in het provinciehuis van Overijssel (Zwolle) de zevende editie plaats van…
Placemaking: geringe ingrepen met grote impact
1 mei om 07:30 uur 14 minHoe maak je openbare ruimtes aantrekkelijker, leefbaarder en functioneler voor een gemeenschap? Dat is het vak…
Ruimte voor nieuwe verhalen in vloeibare stad
30 apr om 07:30 uur 5 minAls gasthoofdredacteur van ons nieuwste magazine, thema Transformatie & Transities, maakte architect…
Warmtewerende oppervlakten in plangebieden
29 apr om 07:30 uur 4 minIn de 'Maatlat voor een groene klimaatadaptieve gebouwde omgeving' wordt gesproken over het belang van '…
Nieuw biodiversiteitsplan geeft Amsterdam meer ademruimte
25 apr om 07:30 uur 4 minBiodiversiteit is ook in een stedelijke omgeving van groot belang: wilde bijen zorgen voor de bestuiving van…
Reactie toevoegen