Voormalige vliegbasis Twenthe op de schop
Area Development Twente (ADT) is de gebiedsregisseur van luchthaven Twente en omgeving. Het doel van de gebiedsontwikkeling is te zorgen voor werkgelegenheid en economische structuurversterking. Bij de transformatie wordt volgens ADT gebruik gemaakt van het cultuurhistorische erfgoed en de landschappelijke kwaliteiten van het gebied. Er is geen vast eindplan, maar een flexibele visie op de gebiedsontwikkeling die stap voor stap plaatsvindt. Hierbij wordt ruimte hergebruikt die al jarenlang in gebruik is en bebouwd is.
Evenementenlocatie en technologiezone
Zo wordt ten zuiden van de luchthaven een natuurgebied van ongeveer 130 hectare ingericht met behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit. Verder is 50 hectare verkocht aan een private investeerder. Dit is het gebied met onder meer de voormalige taxibanen en verkeerstoren, de oude en nieuwe brandweerkazerne en acht F16-shelters. Dit gebied wordt evenementenlocatie Vliegveld Twenthe genoemd en wordt ontwikkeld tot een Engineering Playground. In de rest van het gebied komt er ruimte voor Technology Base Twente: een internationale ontwikkel-, demonstratie- en productiezone voor Advanced Materials and Manufacturing.
In het gebied waar de voormalige officierswoningen gehuisvest waren, komen drie woonparken. Deze woonparken beslaan samen ongeveer 80 hectare, met zowel historische gebouwen als kavels waar mensen een eigen huis kunnen bouwen. Kenmerkend voor het gebied is het typisch Twentse coulisselandschap met historische kenmerken.
Nieuwe visie
De vliegbasis is ontstaan in de jaren dertig van de vorige eeuw. Toen werd er een vliegveld gebouwd om de verbinding met de Randstad te verbeteren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwden de Duitsers dit uit tot een gebied van tweeduizend hectare en tijdens de Koude Oorlog huisvestte het militaire vliegveld twee squadrons. Later werd er ook medegebruik voor burgerluchtvaart toegestaan.
Op dit moment gebruiken alleen enkele vliegclubs het veld. Tot vorig jaar was het de bedoeling dat er een commerciële burgerluchthaven zou komen, maar dat plan is inmiddels van de baan en daarom is er een nieuwe visie ontwikkeld.
Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een blog van ADT door Joep van Aaken. U kunt het volledige artikel hier lezen.

In het gebied zijn onder meer de voormalige taxibanen en verkeerstoren van vliegbasis Twenthe te vinden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groene metamorfose impuls gezondheid en leefbaarheid wijk
10 nov om 10:00 uur4 minNa vijftien jaar van herontwikkeling laat de wijk Kerckebosch in Zeist zien dat natuurinclusief bouwen niet…
Floris Alkemade: ‘De contouren van een andere bouwcultuur’
6 nov om 10:45 uur4 minDemografische ontwikkelingen hebben een enorme impact op onze woningvoorraad. Na de geboortegolf van weleer is…
Kiezen en formeren in tijden van woningnood
5 nov om 07:30 uur10 minIn het kader van de Tweede Kamerverkiezingen sprak ons Expertpanel zich uit over de woningnood. Welke…
Biomimicry: de overtreffende trap van ‘regeneratief’
30 okt om 07:30 uur6 minLydia Fraaije is in Nederland een waar boegbeeld van biomimicry. Als architect hanteert ze de groenste…
De kracht van overkoepelende architectuur
23 okt om 07:30 uur8 minIn de rubriek Bouwiconen wandelt architect Roel van der Zeeuw langs diverse opmerkelijke bouwblokken in de…
Geen sloop, maar hergebruik op Zernike campus
30 sep om 07:30 uur4 minHerbruikbaarheid, aanpasbaarheid en eigenheid van het gebouw zijn de kernbegrippen van de herontwikkeling van…
Schakelen tussen strategie en praktijk in de wijk
26 sep om 07:30 uur11 minHoe kom je van mooie plannen voor een wijk tot concrete actie? Dat onderwerp staat centraal tijdens de viering…
Een plan mag geen vleesgeworden Funda-advertentie worden
16 sep om 07:30 uur7 minLennart Arpots vervolgt de rubriek Future Architects en waarschuwt dat we door STOER weer donkere niet-…

Reactie toevoegen