Team met Office Winhov ontwerpt station Amsterdam Amstel
Het ontwerpteam pakt het gebouw integraal aan en gaat zich op korte termijn, onder meer, bezighouden met de nieuwe entree aan het Julianaplein, een uitbreiding van de ondergrondse fietsenstalling, de perroninrichting en de reconstructie van de oorspronkelijk luifel op het busstation aan de zuidzijde van het station.
Visie op station Amsterdam Amstel
Station Amsterdam Amstel is een rijksmonument. In verloop van de tijd hebben er echter veel kleine en grote ingrepen plaatsgevonden die afbreuk doen aan de monumentale kwaliteiten van het gebouw. Het ontwerpteam gaat alle ingrepen weer tot één geheel brengen waarmee recht gedaan wordt aan zowel de monumentale status van het gebouw als aan de veranderde eisen van modern reizigersvervoer.
Jan Peter Wingender [partner Office Winhov]: “Wij vinden dat station Amstel een eenheid moet vormen. Het moet één station worden met twee voorkanten. Wij willen het station eigentijds maken en een vitaal tweede leven bieden. We hebben daartoe gebruik gemaakt van historische elementen die in het gebouw zitten. Het oorspronkelijke ontwerp van Schelling was vooral gericht op reizigerscomfort en functionaliteit, gecombineerd met een monumentale benadering van de architectuur. We borduren daar op voort, maar met nadrukkelijk oog voor de huidige standaarden van reizigerscomfort.
Samenwerking
Het ontwerpteam is een samenwerking van Architectenbureau Office Winhov uit Amsterdam en het Deense bureau Gottlieb Paludan Architects, dat onder meer verantwoordelijk
is voor het ontwerp van het centraal station en het station Norreport, beide in Kopenhagen
.
Vernieuwd stationsgebied
Het gebied rond station Amsterdam Amstel is een belangrijk verkeersknooppunt. Hier kruisen dagelijks treinen, trams, bussen, auto’s fietsers en voetgangers elkaar. Omdat het aantal
verkeersgebruikers en reizigers groeit, werkt de gemeente Amsterdam er aan de herinrichting van de openbare ruimte. ProRail en NS Stations pakken samen met gemeente het station en het stationsgebied aan. Zo is station Amsterdam Amstel straks veilig, goed bereikbaar en klaar voor meer treinen en reizigers in de toekomst.
Bekijk het Definitief Ontwerp Inrichtingsplan Amstelstation. Op www.amsterdam.nl/amstelstation vindt u een actuele planning.

Entreewestzijde Amstel Station
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
START-Ivry: wonen van binnenuit herdefiniëren
25 nov om 07:30 uur8 min“Wonen is meer dienend aan de logica van de ontwikkelaar dan aan de realiteit van het dagelijks leven.” Daarom…
Volop noviteiten voor architecten
18 nov om 07:30 uur5 minDe eerste editie van ARCHITECT@WORK op de locatie Kromhouthal (Amsterdam) trok 1.736 bezoekers. Zij kwamen af…
Groene metamorfose impuls gezondheid en leefbaarheid wijk
10 nov om 10:00 uur4 minNa vijftien jaar van herontwikkeling laat de wijk Kerckebosch in Zeist zien dat natuurinclusief bouwen niet…
Floris Alkemade: ‘De contouren van een andere bouwcultuur’
6 nov om 10:45 uur4 minDemografische ontwikkelingen hebben een enorme impact op onze woningvoorraad. Na de geboortegolf van weleer is…
Prefab Efficiency Award voor Vlieg Engineering met Rodly
20 okt om 07:30 uur5 minDe innovatieve, digitale tool Rodly heeft op de vakbeurs PREFAB de Prefab Efficiency Award 2025 gewonnen. De…
‘Ik merk dat we niet gewend zijn aan plankritiek stedenbouw’
9 okt om 07:30 uur5 minTer gelegenheid van haar 25-jarig bestaan presenteert de Beroepsvereniging van Nederlandse Stedebouwkundigen en…
Europees platform impuls voor architectuurontwerpwedstrijden
2 okt om 07:30 uur4 minHet project European Platform for Architectural Design Competitions (ARCH-E) geeft architecten betere kansen om…
Geen sloop, maar hergebruik op Zernike campus
30 sep om 07:30 uur4 minHerbruikbaarheid, aanpasbaarheid en eigenheid van het gebouw zijn de kernbegrippen van de herontwikkeling van…

Amstel Station entree in 1939
Reactie toevoegen