Schoolpleinen zijn belangrijk
Kinderen willen het liefst speelruimte die hen uitdaagt. Het moet vooral een plek zijn waar je als kind je eigen spel kan spelen. Spelen is namelijk leren, want kinderen ontwikkelen zich door te spelen en spelen stimuleert de rijping van de hersenen. Het tempo van de ontwikkeling van een kind hangt af van deze rijping, die al vanaf de geboorte begin en ongeveer zeven jaar duurt. Veel bewegen, spelen en nieuwe ervaringen opdoen prikkelt de rijping en stimuleert ontwikkelingen, zoals emotionele ontwikkeling, het lekker in je vel zitten, tegen je verlies kunnen en succes vieren. Of de verwerking van prikkels middels zintuiglijke ontwikkeling.
Bewegend leren
Leren met je lijf stopt niet als je naar school gaat. Ook dan is het uitermate belangrijk dat bewegen wordt gestimuleerd. We hebben hiervoor een apart concept voor ontwikkeld: 321Start! Dit is een methode-onafhankelijk bewegend leren concept. Het concept bestaat uit zes speelaanleidingen die ook als speeltoestel kunnen worden gebruikt. De speelaanleidingen worden gecompleteerd met spelideeën voor wereldoriëntatie, taal- en rekenlessen en 350 bijbehorende materiaalkaarten.
De spelideeën zijn toegespitst op de leerdoelen van groep 1 tot en met 8. Ervaring laat zien dat er allerlei variaties en nieuwe spelvormen bedacht worden op deze spelideeën. Ook door de kinderen zelf, in de pauze of wanneer school uit is. Met bewegend leren wordt het schoolplein een verlengstuk van het klaslokaal en draagt het zo effectief bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Door buiten te integreren met de reguliere lessen wordt theorie praktisch gemaakt en ervaren kinderen wat ze leren. Ook rekenen is prima te combineren met buiten, bijvoorbeeld door fysiek de stappen te zetten naar de oplossing op het honderdveld. Verandering van ruimte maakt kinderen vrijer en doet hen meer openstaan voor de lesstof, waardoor kinderen gemakkelijker hun lesdoelen behalen.

Groene schoolpleinen
Uit onderzoek van de Wageningen University & Research blijkt dat natuur een positief effect heeft op je gezondheid en geluksgevoel. Door schoolpleinen te vergroenen ondersteunen we kinderen in hun concentratie, aandacht, doorzettingsvermogen en leerprestaties. Aan ons de uitdaging een omgeving te creëren waarin kinderen hun natuurlijke ontdekkingsdrang kunnen ontplooien. Waar kinderen al kijkend, luisterend, voelend en proevend steeds meer snappen van de dingen en mensen om hen heen. Naast spelen is het belangrijk dat zij voldoende mogelijkheden krijgen om hun aandacht te spreiden en pauze te nemen. Dit helpt om alles wat zij ervaren en beleven in alle rust te kunnen verwerken en tot kennis te laten rijpen.
Voldoende rust zorgt voor een juiste opslag van kennis. Structuur, grenzen en regelmaat zijn voorwaarden om verstandelijk te groeien en te ontwikkelen. Dit biedt een kind de kans om zijn eigen grenzen te verkennen en zijn eigen ritme te vinden. Ritme zorgt dat kinderen zich kunnen concentreren. Ritme is een goede basis voor het automatiseren van rekenen; het helpt bij het delen van dingen in stukjes. Ritme is ook de basis voor taalonderwijs, het begrijpen van lettergrepen, het hakken en plakken. Daarnaast is het schoolplein het visitekaartje van de school, omdat het de visie van de school uitdraagt.
Wijs plein
We richten schoolpleinen in met in ons achterhoofd de speltypes van kinderen. Wij onderkennen vier types: rouwers, douwers, bouwers en schouwers. Ieder speltype vraagt een andere ruimte en een plein is pas goed ingericht als het rekening houdt met alle speltypes. Iedere leeftijdscategorie heeft bovendien zijn eigen beweegbehoeftes. Onze ontwerpers gebruiken al deze informatie als uitgangspunt voor het maken van een ontwerp. We gebruiken altijd een vast stappenplan om te komen tot een optimaal ontwerp. Hierdoor blijft het maken van een schoolplein overzichtelijk en behapbaar.
Meer weten hoe je tot een wijs scholplein komt? Ga dan naar boerplay.com of neem contact op met een van onze adviseurs.
Dit artikel verscheen eerder in Stedebouw & Architectuur, editie Scholenbouw van 2022, die op 31 oktober 2022 verscheen. Je kunt de editie nabestellen. Een exemplaar kost € 25,- exclusief verzendkosten. Mail naar administratie@acquirepublishing.nl met jouw NAW-gegevens en (indien noodzakelijk) een opdrachtnummer.
Gegarandeerd alle edities van Stedebouw & Architectuur per jaar ontvangen, inclusief de Innovatiecatalogus? Neem dan een abonnement.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe PvE Frisse Scholen 2025: van voldoende tot uitmuntend
4 dec om 10:45 uur4 minEen gezond, comfortabel en energiezuinig schoolgebouw: dát is de ambitie achter het vernieuwde Programma van…
Toekomstbestendige scholen én sterke wijken in Zwolle
20 nov om 07:30 uur4 minDe gemeente Zwolle staat voor een grote onderwijsopgave. De komende zestien jaar worden tientallen…
‘Veertig jaar achterstand in onderwijshuisvesting aanpakken’
17 nov om 07:30 uur6 minIn de portefeuille van schoolbestuurder Bart de Grunt vind je gebouwen die niet wind- en waterdicht zijn.…
Nieuwe school X11 versterkt stedelijk leven Merwede
13 nov om 07:30 uur5 minNEXT architects heeft met Rademacher de Vries Architecten de ontwerpcompetitie gewonnen voor X11, de Utrechtse…
Nieuw themanummer: volop kansen voor scholenbouw
11 nov om 16:15 uur6 minScholenbouw is hot! Na het geslaagde Duurzame & Gezonde Scholen Congres van afgelopen week, publiceren we…
Veel impulsen en smaakmakers tijdens congres scholenbouw
7 nov om 14:45 uur13 minNaast de eerste winnaar van de Smaakmaker-award, architect Yaike Dunselman, bracht de jubileumeditie van het…
Hoe maak je een MFA écht toekomstbestendig?
3 nov om 15:00 uur4 minOnderwijs, kinderopvang, sport en welzijn samen onder één dak. Dat klinkt logisch en efficiënt, maar achter de…
De weeffout in het onderwijsvastgoed
29 okt om 07:29 uur5 minSchoolbestuurder Bart de Grunt (mijnplein) is misschien wel de hardst roepende in de woestijn van…

Reactie toevoegen