Infrastructuur: integraal ontwerpen met de omgeving
“Voor mij betekent Infratecture dat de infrastructuuropgave, groot en klein, integraal wordt ontworpen met de omgeving waarin het een plaats inneemt. Infrastructuur en openbare ruimte kunnen niet los van elkaar gezien worden - staan vaak zelfs op gespannen voet met elkaar - en moeten daarom in gezamenlijkheid worden gepland en uitgevoerd.
Infratecture is belangrijk omdat het gaat over onze openbare ruimte. We maken allemaal elke dag gebruik van die ruimte en van de infrastructuur die daarin is ondergebracht. Dat moeten we zorgvuldig ontwerpen; dat wil zeggen: veilig en beheersbaar, overzichtelijk en aantrekkelijk.
Het vak Infratecture heeft een eigen lectoraat in Rotterdam. Daarmee is het al een erkend vakgebied in Nederland. Van daaruit - en met het boek ‘ Infratecture’ in de hand - kan het gedachtegoed van het integrale ontwerp van infrastructuur worden verspreid; zowel via de ontwerpopleidingen stedenbouw, architectuur, en landschapsarchitectuur als via de opleidingen verkeerskunde in de rest van Nederland.
Zelf werken we aan al onze plannen met integrale teams. Alle opgaven waar Infratecture aan te pas komt, benaderen we ten minste met een architect, stedenbouwkundige en een landschapsarchitect. Daarnaast benadrukken we het belang van integraal ontwerp van infrastructuur en openbare ruimte door over het onderwerp te publiceren, zoals in het boek ‘ Stromen & Verblijven’ dat we samen met CROW hebben gemaakt.
Het kleinste onderdeel kreeg misschien wel de meeste aandacht
Het meest ‘Infratecture’ waar we aan gewerkt hebben is een fietstunnel onder de N9 vlakbij Schoorl. In opdracht van Rijkswaterstaat hebben we daar het Ambitiedocument voor een wegomlegging gemaakt, waarvan deze fietstunnel onderdeel was. Zelfs het kleinste onderdeel van de infrastructurele ingreep, maar het kreeg misschien wel de meeste aandacht. Het is een prettige, bijzondere plek geworden: overzichtelijk, sociaal veilig en ook nog eens voorzien van een prikkelend kunstwerk in de onderdoorgang."

Infratecture’ in Schoorl: fietstunnel onder de N9
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep 2024Eerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug 2024Kunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Reactie toevoegen