Gecombineerd stads- en wijkvervoer: minder ritten, meer gemak
Cliënten van zorgorganisaties zijn volledig afhankelijk van vervoer. Niet alleen voor bezoek aan familie, het winkelcentrum of de dagbesteding, maar ook voor dagelijkse behoeften als maaltijden, medicijnen en boodschappen. Per cliënt betekent dat al gauw meerdere ritten per week. Clean Tech Delta sloeg aan het fantaseren en bedacht in 2015 een duurzamer idee.
Ritaantal verminderen
Waarom aparte ritten maken als deze ritten gecombineerd kunnen worden? Dat is kortgezegd het idee van Clean Tech Delta. De clusterorganisatie in de regio Den Haag-Drechtsteden-Rotterdam-Delft kreeg diverse partijen aan tafel om de krachten te bundelen. Hamvraag was of alle betrokkenen (zorgorganisatie Riederborgh, Nissan, Wijkbus Rotterdam en IMC) de planning op elkaar konden afstemmen om het ritaantal te verminderen en het gemak voor de cliënten te vergroten. Minder ritten is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de cliënt.
Elektrisch busje
Na het winnen van de tweede prijs van de Innovatie Challenge ging de pilot ‘Gecombineerd stads- en wijkvervoer regio Rotterdam’ in januari 2017 van start. Het project kwam langzaam op gang, maar dat was ingecalculeerd. “Vaak hebben ouderen even de tijd nodig om te wennen aan zoiets”, vertelt Tara van de Lagemaat van Clean Tech Delta. Het duurde niet lang eer het elektrische busje van Nissan meerdere ritten per dag maakte. “Het aantal telefoontjes van mensen die vervoerd willen worden, nam snel toe. Aan het eind van de pilot zo’n vier tot zes per dag”, aldus Van de Lagemaat.
Voorbereidingen voor medicijnen- en maaltijdenservice
Het busje werd gebruikt om cliënten heen en weer te pendelen tussen Riederborgh en de dagbesteding, maar ook voor de bezorging van maaltijden – die middels een speciaal gemonteerde box vers worden gehouden. De pilot eindigde eind mei. Ervaringen en resultaten worden geanalyseerd, maar het moet gek lopen wil het initiatief geen vervolg krijgen. “De voorbereidingen voor een medicijnen- en maaltijdenservice worden nu getroffen. Hiervoor lopen gesprekken met apotheken en ziekenhuizen. Verder overwegen diverse organisaties met soortgelijke diensten om zich aan te sluiten bij het gecombineerde stads- en wijkvervoer”, aldus Van de Lagemaat.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Vijf populaire klimaatmaatregelen in stedelijk gebied
31 jul om 07:30 uur 5 minHet vijfjarig bestaan van het KAN platform is voor het netwerk reden om de belangrijkste publicaties uit die…
Klimaateffectatlas krijgt slimme upgrade
28 jul om 07:30 uur 4 minMet steeds meer hoosbuien en andere klimaateffecten zijn klimaatdata onmisbaar voor tal van professionals in de…
Ruim baan voor warme asfaltrecyclingtrein
17 jul om 07:30 uur 10 minHet ligt misschien niet voor de hand om via Argentinië en Tsjechië af te reizen naar de Gooimeerdijk-Oost in…
Droogtemonitor: de laatste stand van zaken
2 jul om 07:30 uurDe vakanties zijn begonnen, het zomerweer is daar, maar ook potentieel schadelijke droogte. Hoe houd je…
Bouw moet zich voorbereiden op nieuwe Europese emissie-eis
23 jun om 13:45 uur 6 minDemissionair minister Mona Keijzer gaat de aangekondigde aanscherping van de milieu-prestatie-eis (MPG) voor…
MVRDV neemt 'out of the box' wel heel letterlijk
6 jun om 07:30 uur 4 minMet een grote diversiteit aan uitkragende loggia's, erkers en hangende balkons tekent MVRDV voor een…
Kringloop Integratie Platform verlaagt kosten verduurzaming
26 mei om 07:30 uur 11 minKun je ruim 35.000 euro besparen door een woning slimmer te verduurzamen? Wel volgens transitiemaker Niels Rood…
Excursie: honderden woningen binnen UNESCO Werelderfgoed
14 mei om 07:30 uur 4 minHoe bouw je honderden nieuwe woningen in een gebied dat officieel te boek staat als UNESCO Werelderfgoed? Je…
Reactie toevoegen