Basisschoolleerlingen gaan steeds minder op de fiets of lopend naar school
Het Kennisplatform Verkeer en Vervoer ging na hoe het komt dat veel kinderen met de auto komen en dat maar weinig kinderen (17%) zelfstandig naar school reizen.
Volgens het KpVV Dashboard duurzame en slimme mobiliteit over Schoolmobiliteit blijkt dat de beleving van ouders van de verkeersonveiligheid een belangrijke verklaring vormt voor het halen en brengen van de kinderen. Op basis van de ongevallencijfers is daar geen aanleiding toe. Hoewel het verkeer steeds drukker is geworden, nam het aantal dodelijke ongevallen met kinderen tussen de 5 en 14 jaar de afgelopen tien jaar geleidelijk af. Hetzelfde geldt voor het aantal kinderen dat zwaar of licht gewond raakte.
"Maar ook al vertellen de statistieken dat het verkeer veiliger wordt, ouders voelen dat absoluut niet zo. Juist omdat het verkeer als onveilig wordt gezien, worden kinderen veel vaker naar school en clubjes gebracht, of mogen ze alleen onder toezicht buiten spelen. Er blijkt sprake van een neerwaartse spiraal: omdat ouders het onveilig vinden en daarnaast een drukke agenda hebben, brengen steeds meer ouders hun kinderen per auto naar school. Daardoor wordt het voor kinderen die wel lopen of fietsen, onveiliger. Met als gevolg dat nog meer ouders hun kinderen per auto naar school brengen."
Anders dan vaak gedacht heeft het brengen met de auto niet te maken met de schaalvergroting. De jaren '90 ingezette schaalvergroting en ruimtelijke concentratie in het basisonderwijs is in werkelijkheid nauwelijks doorgevoerd, aldus KpVV. Maar liefst 97% van de bevolking woont op minder dan 2 kilometer van de dichtstbijzijnde basisschool.
Zelfs in niet-stedelijke gebieden woont slechts 4% van de bevolking op 3 of meer kilometer van een basisschool. Tussen 2000 en 2011 is, ook in tegenstelling tot het idee dat leeft, het aantal scholen relatief weinig afgenomen: met 66 scholen van de 7.000 basisscholen komt dat uit op nog geen 1%.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe PvE Frisse Scholen 2025: van voldoende tot uitmuntend
4 dec om 10:45 uur4 minEen gezond, comfortabel en energiezuinig schoolgebouw: dát is de ambitie achter het vernieuwde Programma van…
Toekomstbestendige scholen én sterke wijken in Zwolle
20 nov om 07:30 uur4 minDe gemeente Zwolle staat voor een grote onderwijsopgave. De komende zestien jaar worden tientallen…
‘Veertig jaar achterstand in onderwijshuisvesting aanpakken’
17 nov om 07:30 uur6 minIn de portefeuille van schoolbestuurder Bart de Grunt vind je gebouwen die niet wind- en waterdicht zijn.…
Nieuwe school X11 versterkt stedelijk leven Merwede
13 nov om 07:30 uur5 minNEXT architects heeft met Rademacher de Vries Architecten de ontwerpcompetitie gewonnen voor X11, de Utrechtse…
Nieuw themanummer: volop kansen voor scholenbouw
11 nov om 16:15 uur6 minScholenbouw is hot! Na het geslaagde Duurzame & Gezonde Scholen Congres van afgelopen week, publiceren we…
Veel impulsen en smaakmakers tijdens congres scholenbouw
7 nov om 14:45 uur13 minNaast de eerste winnaar van de Smaakmaker-award, architect Yaike Dunselman, bracht de jubileumeditie van het…
Hoe maak je een MFA écht toekomstbestendig?
3 nov om 15:00 uur4 minOnderwijs, kinderopvang, sport en welzijn samen onder één dak. Dat klinkt logisch en efficiënt, maar achter de…
De weeffout in het onderwijsvastgoed
29 okt om 07:29 uur5 minSchoolbestuurder Bart de Grunt (mijnplein) is misschien wel de hardst roepende in de woestijn van…

Reactie toevoegen