Automobilist kampt met te krappe parkeergarages
Automobilisten ergeren zich, voelen zich ongemakkelijk of zelfs onveilig door de vele hindernissen in garages: te krappe parkeervakken, te smalle rijbanen, te krappe bochten, te steile hellingen, smalle toegangen of moeilijk bereikbare bediening van slagbomen of garagedeuren. Deze ontwerpfouten komen niet alleen voor bij oude parkeergarages, maar ook bij nieuwe parkeergarages. Hoe kan dit? Oorzaak is dat ontwerpers van parkeergarages zich vooral door de omgeving en verdere bebouwing laten leiden en niet door de parkeerplaatsen zelf. Vaak worden delen van al bestaande parkeergarages in ontwerpen van nieuwe parkeergarages gekopieerd, onder het mom ‘daar werkt het ook’.
Wettelijke eisen kwaliteit parkeerplek
Volgens Wim van der Heide, senior adviseur Parkeervoorzieningen bij Grontmij, moet dit anders. “Er zijn nu geen wettelijke eisen voor de kwaliteit van een parkeerplek en dat moet en kan ook veranderen. Helemaal omdat voldoende up-to-date kennis en informatie (richtlijn NEN 2443) beschikbaar is om wèl gebruiksvriendelijke parkeergarages en -terreinen te maken. Maak deze richtlijn daarom wettelijk verplicht.” Van der Heide ziet ook voor makelaars een extra taak. “Nu komt het regelmatig voor dat je een appartement met parkeerplaats koopt maar door een ontwerpfout de auto niet kunt parkeren op je eigen parkeerplek. Het zou op korte termijn al kunnen helpen als een makelaar meer aandacht geeft aan de kwaliteit van een parkeerplaats of –garage bij de verkoop of verhuur van huizen, kantoren en winkelpanden. Een miskoop is hiermee gemakkelijk te voorkomen.”

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Wat maakt de straat rechtvaardig?
2 apr om 07:30 uurDe Rechtvaardige Straat, een initiatief van The Lab of Thought, richt zich op een eerlijke verdeling van de…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Ontwerpkeuzes binnen een beperkt beschikbare fysieke ruimte
19 nov 2024Ruimte is bij elke stedelijke schaalsprong het toverwoord. Niet iedereen wil wonen…
Optoppen: kansen voor nieuwbouw op parkeerterreinen
10 sep 2024Eerder identificeerde de coalitie POWERHOUSES in naoorlogse wijken in Deventer 395 garageboxen die het…
Ethiek van kunstmatige intelligentie in openbare ruimte
27 aug 2024Kunstmatige intelligentie - artificial intelligence (AI) - wordt al langer toegepast als belangrijk hulpmiddel…
Reactie toevoegen