Rotterdam krijgt mobiele, verplaatsbare parkeergarage
Om de parkeerbalans op de Wilhelminapier te behouden, is besloten om een op afroep beschikbare parkeergarage aan te kopen. Er is gekozen voor een afroepovereenkomst om snel te kunnen inspelen op de ontwikkelingen op de Wilhelminapier. Het leveren en plaatsen van de verplaatsbare parkeergarage is gegund aan PARK4ALL. De garage kan tussen 2013 en 2016 afgeroepen worden, waarna hij voor een periode van 5 jaar geëxploiteerd zal worden. Het opbouwen kost slechts maximaal 9 weken.
Wethouder Baljeu ziet in de parkeergarage een slimme oplossing: "Met de tijdelijke garage kunnen we de parkeercapaciteit op de Wilhelminapier op niveau houden tijdens lopende bouwprojecten. We investeren in een garage die we in vijf jaar kostendekkend kunnen exploiteren. Op elk moment kan worden besloten of de garage op een andere plek wordt ingezet of dat we hem weer terugverkopen aan PARK4ALL."
De garage zal worden geplaatst tussen het World Port Center en de Cruise Terminal. De parkeertarieven zijn gelijk aan die van parkeren op straat op de Wilhelminapier. De bovenste verdieping is bestemd voor abonnementhouders van Las Palmas. De Wilhelminapier is nog volop in beweging; met de naderende ingebruikname van het gebouw ’De Rotterdam’ ontstaat nog meer inzicht in de parkeerbehoefte, zowel voor de tijdelijke situatie als voor de eindsituatie.
Volgens Marco Huibrechtse, algemeen directeur van PARK4ALL, maakt de gemeente Rotterdam maximaal gebruik van de mogelijkheden die het systeem biedt: "Juist in een dynamische omgeving als de Wilhelminapier is het belangrijk dat je heel snel kunt inspelen op de veranderende parkeerbehoefte. Ons systeem ‘ademt’ volledig mee met de vraag. Neemt die toe dan kun je er eenvoudig een extra verdieping bovenop zetten."
Het PARK4ALL-systeem combineert ultrasterke materialen met een zeer laag gewicht. Stalen balken en kolommen dragen de vloeren en rijbanen van glasvezelcomposiet. Dit materiaal is net zo sterk als beton maar vele malen lichter. In totaal is de garage zo’n twintig keer lichter dan een vergelijkbare traditionele constructie. Alle gebruikte materialen zijn duurzaam. Aan het eind van de levensduur worden alle materialen opnieuw gebruikt.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Haarlem: verrassend veelzijdig in vorm, stijl en uitstraling
1 dec om 07:30 uur4 minAfgelopen vrijdag verscheen een nieuw boek over de stedelijke ontwikkeling en architectuur in Haarlem, getiteld…
START-Ivry: wonen van binnenuit herdefiniëren
25 nov om 07:30 uur8 min“Wonen is meer dienend aan de logica van de ontwikkelaar dan aan de realiteit van het dagelijks leven.” Daarom…
Nieuwe school X11 versterkt stedelijk leven Merwede
13 nov om 07:30 uur5 minNEXT architects heeft met Rademacher de Vries Architecten de ontwerpcompetitie gewonnen voor X11, de Utrechtse…
MVRDV: bolvormig ontwerp scheelt ruimte op straatniveau
10 nov om 17:15 uur5 minMet The Grand Ballroom zorgt MVRDV opnieuw voor een iconisch ontwerp. Het architectenbureau won hiermee de…
Floris Alkemade: ‘De contouren van een andere bouwcultuur’
6 nov om 10:45 uur4 minDemografische ontwikkelingen hebben een enorme impact op onze woningvoorraad. Na de geboortegolf van weleer is…
Kiezen en formeren in tijden van woningnood
5 nov om 07:30 uur10 minIn het kader van de Tweede Kamerverkiezingen sprak ons Expertpanel zich uit over de woningnood. Welke…
Europees platform impuls voor architectuurontwerpwedstrijden
2 okt om 07:30 uur4 minHet project European Platform for Architectural Design Competitions (ARCH-E) geeft architecten betere kansen om…
De MPG in relatie tot groot en groots wonen
18 jun om 07:30 uur10 minDe MPG zou moeten aanzetten tot het bouwen met zo min mogelijk absolute impact. Toch komen kleinere woningen…

Reactie toevoegen