ProRail opent nieuwe verkeersleidingspost
Het gebouw, dat met een oppervlak van bijna 4.500 m² plaats biedt aan 100 medewerkers, vormt het hart van alle treindienstactiviteiten van ProRail in en rond de Domstad. In het ontwerp stelt dJGA de gebruikers centraal; uitgangspunt is dat zij zo goed mogelijk hun werk kunnen uitoefenen.
De seinzaal als kloppend hart
Het epicentrum van de nieuwe verkeersleidingspost vormt de seinzaal, een grote open ruimte met een oppervlakte van circa 1.000 m² en een hoogte van 5,20 meter. Hier vandaan heeft de verkeersleiding van ProRail zicht op het spoor en de omgeving. De ICT van de seinzaal is geplaatst op een aparte onderliggende verdieping. Bij onderhoud hieraan kunnen de verkeersleiders in de seinzaal altijd doorwerken.
Ontwerp is één met het spoor
Het veelvuldig gebruik van cortenstaal en glas geeft de verkeersleidingspost een industriële, robuuste uitstraling. Het nieuwe gebouw heeft op het oog een dubbele schil door de vaste zonweringslamellen aan de buitenzijde. Doordat de lamellen aan de noordzijde van het gebouw vlak zijn, en aan de overige zijden richting het zuiden steeds steiler staan, wordt direct zonlicht geweerd maar wordt daglicht zoveel mogelijk toegelaten. Daarnaast zorgt de steeds veranderende vorm voor een dynamisch effect, wanneer je met de trein langs het gebouw rijdt.
Industriële uitstraling
“Door de industriële uitstraling sluit het gebouw goed aan bij de spooromgeving,” zegt Maurits Algra, architect en directeur bij dJGA. “Van veraf gezien lijkt de post een natuurlijk onderdeel van het spoor; van dichtbij springt het gebouw bij passerende reizigers in het oog.” Het interieurontwerp refereert samen met de materiaalkeuze en vormentaal op een eigentijdse wijze aan de historische context van het spoorbedrijf. Zo is van binnenuit de constructie van het gebouw zichtbaar. “Net als bij een klassieke spoorbrug,” aldus Algra.
Duurzaam binnenklimaat
dJGA zorgde voor een duurzaam binnenklimaat door gebruik van drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak met zonnepanelen. Ook is er voor het eerst circulair ingekocht waardoor materialen of zijn hergebruikt, of in de toekomst hergebruikt kunnen worden.

ProRail nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
START-Ivry: wonen van binnenuit herdefiniëren
25 nov om 07:30 uur8 min“Wonen is meer dienend aan de logica van de ontwikkelaar dan aan de realiteit van het dagelijks leven.” Daarom…
Volop noviteiten voor architecten
18 nov om 07:30 uur5 minDe eerste editie van ARCHITECT@WORK op de locatie Kromhouthal (Amsterdam) trok 1.736 bezoekers. Zij kwamen af…
Prefab Efficiency Award voor Vlieg Engineering met Rodly
20 okt om 07:30 uur5 minDe innovatieve, digitale tool Rodly heeft op de vakbeurs PREFAB de Prefab Efficiency Award 2025 gewonnen. De…
‘Ik merk dat we niet gewend zijn aan plankritiek stedenbouw’
9 okt om 07:30 uur5 minTer gelegenheid van haar 25-jarig bestaan presenteert de Beroepsvereniging van Nederlandse Stedebouwkundigen en…
Europees platform impuls voor architectuurontwerpwedstrijden
2 okt om 07:30 uur4 minHet project European Platform for Architectural Design Competitions (ARCH-E) geeft architecten betere kansen om…
Doordacht bouwen, vandaag en morgen
18 sep om 07:30 uur4 minMet het nieuwe thema Thoughtful Tomorrow krijgt de beurs ARCHITECT@WORK dit jaar in Amsterdam een vervolg in de…
Tim: biobased bouwmethodiek maakt houtbouw betaalbaar
17 sep om 08:30 uur3 minHoutbouw ontwikkelt zich in hoog tempo, maar het kan nog sneller, flexibeler en betaalbaarder worden. En dat…
Oplossingen bedenken voor steden bij zeespiegelstijging
8 sep om 07:30 uur5 minIn Den Haag, mooie stad achter de duinen, wordt in oktober een interessant programma georganiseerd over de…

Reactie toevoegen