Ondergrondse fietsenstalling Beursplein Amsterdam geopend
De fietsenstalling is ontworpen als een verlengstuk van het publieke domein: zo zijn de entrees, de trappen en beheerdersruimte afgewerkt met dezelfde natuursteen. Fietsers worden vanaf de inrit aan het Damrak met een lichte bocht naar beneden begeleid om hun rijwiel te stallen, een tweede (voetgangers)entree koppelt de ondergrondse ruimte aan de naastgelegen Beurs en warenhuis De Bijenkorf.
In oude glorie hersteld
Het Beursplein is in oude glorie hersteld; de monumentale straatlantaarns en natuurstenen paardendrinkbakken uit Berlage’s ontwerp zijn teruggebracht, evenals de bankjes en bomen. Het natuursteen en het licht dat van boven binnenvalt, geven de ondergrondse fietsenstalling een kathedrale kwaliteit. De architectuur van de Beurs, waarin veel natuurstenen details zijn opgenomen, vormde daarbij een bron van inspiratie.
Materiaalgebruik
Het materiaal is op dezelfde manieren bewerkt: op de vloeren ligt natuursteen, met een ruw, lichtgrijs oppervlak, terwijl de tegels op de wanden langs de trappen gezoet zijn, wat een glad, bijna zwart beeld geeft. Met de voegen tussen de stenen is een patroon van schuine lijnen en cirkels ontworpen, waarin je een – gedeconstrueerde - fiets herkent. De stalling is het tegenovergestelde van hufterproof – het woord dat vaak gebruikt wordt als het gaat over de inrichting van de openbare ruimte.
VenhoevenCS gaat ervan uit dat als je mensen respectvol tegemoet treedt, zij zich ook zo zullen gedragen.
Vanwege de centrale locatie nabij het station, waar dagelijks duizenden reizigers en toeristen passeren, wilde de gemeente de overlast op straat zo veel mogelijk beperken. De verantwoordelijke aannemerscombinatie KWS / Van Hattum en Blankevoort heeft dit weten te verwezenlijken door het aantal vervoersbewegingen tijdens het werk zoveel mogelijk te beperken (alle bouwmaterialen zijn eerst naar een verzamelplaats buiten de stad gebracht, vanwaar ze gebundeld naar de locatie zijn vervoerd en al het personeel kwam met het openbaar vervoer naar de bouw), veel voorbereidend werk buiten de stad te doen en gebruik te maken van een bouwmethode die het mogelijk maakte om het maaiveld al tijdens de werkzaamheden als terras in gebruik te nemen.
De Rode Loper
De herinrichting van het Beursgebied maakt onderdeel uit van de aanleg van de Rode Loper: het realiseren van een representatieve entree van de stad boven het tracé van de Noord/Zuidlijn. Doel is meer ruimte te geven aan voetgangers en fietsers en zo min mogelijk obstakels in de openbare ruimte.

Ondergrondse fietsenstalling Beursplein open voor publiek. @Ossip van Duivenbode.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Gebruik de power van AI voor landschapsarchitectuur
7 mrt om 07:30 uurArtificiële intelligentie is in korte tijd een onmisbaar hulpmiddel geworden in de wereld van architectuur,…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Innovatieve oogstapp impuls voor circulariteit
17 feb om 07:30 uurWe praten wat af in het land. De organisaties in de bouw die zich bezighouden met verduurzaming en…
Inspiratie voor veilig ontwerp en beheer leefomgeving
6 feb om 07:30 uurDe openbare ruimte in Nederland wordt een steeds intensiever gebruikt speelveld. Waar tal van actoren zich…
Energie oogsten met de gevel
28 jan om 07:30 uurOp tal van plaatsen in Nederland stokt het met de winning van zonne-energie. Er zijn nog genoeg weilanden en…
Gedragsverandering is niet altijd gezellig
23 jan om 07:30 uurDoor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen en ook in ons dagelijks leven daaraan invulling te geven, is…
Wat kan bouwwereld leren van tropisch regenwoud?
7 jan om 07:30 uurDe Wageningse wetenschapper Joris Voeten vertelde onlangs in een plenaire lezing tijdens het KAN Congres wat we…
Innovatiecatalogus: nieuwe kansen voor energie uit gevel
2 jan om 10:10 uurHet zesde jaarlijkse nummer van Stedebouw & Architectuur is verschenen: de nieuwe Innovatiecatalogus 2025!…
Reactie toevoegen