Experience & Innovation Center Bolidt bereikt hoogste punt
In totaal vergt het project 11.000 eigen manuren, 7 kilometer aan heipalen, 1.400 m3 aan betonmortel en 525.000 kilogram staal. ''De voornaamste constructieve uitdaging is het stabiel houden van alle constructiedelen tijdens de bouwfase'', vertelt Bernhard van Houwelingen, projectleider bij De Vries en Verburg Bouw in een persbericht. ''Daar waar alle delen in de eindsituatie aan elkaar verbonden zijn, hebben we nu nog tijdelijke hulp en ondersteuningsconstructies nodig om het gebouw overeind te houden.''
Rekenwerk
''Maximaal doorzicht is een belangrijk uitgangspunt”, zegt Mischa Andjelic, projectleider bij IMd Raadgevende Ingenieurs. ''Daarom gebruiken we zo weinig mogelijk kolommen en creëren we doorzichten met veel glas. Tegelijkertijd krijgt het gebouw veel uitkragende luifels. Het kost dus nogal wat rekenwerk om alle constructies voldoende draagkracht mee te geven.''
Functies
Het gebouw heeft drie functies: een modern warehouse, een productielocatie van prefab materialen en een innovatiecentrum. De kunststoftoepassingen van Bolidt worden over de hele wereld toegepast. 'Met het Experience & Innovation Center haalt Bolidt de wereld naar binnen. Bezoekers van over de hele wereld varen van de Erasmusbrug - voorzien van een Bolidt slijtlaag – via Werelderfgoed Kinderdijk naar Hendrik-Ido-Ambacht. In het center kunnen zij zelf de oneindige mogelijkheden van kunststof zien, voelen en ervaren', aldus het bedrijf.
AREA78
Bolidt realiseert onder meer vloeren van musea, deklagen van cruiseschepen of slijtlagen op bruggen. Overheid, onderwijs en ondernemers vinden in het Experience & Innovation Center een plek voor kennisdeling. De nieuwbouwontwikkelingen van Bolidt gaan gelijk op met de ontwikkelingen van de directe omgeving. Deze ontwikkelingen tezamen vallen onder de naam AREA78, naar analogie van het in de Nevada desert gelegen AREA51, waar spraakmakende projecten zijn voortgebracht die in beginsel geheim waren. Het Experience & Innovation Center van Bolidt is ontworpen door het architectenconsortium Lüchinger Architects, RoosRos Architecten en Kossmann.dejong.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
MVRDV neemt 'out of the box' wel heel letterlijk
6 jun om 07:30 uur 4 minMet een grote diversiteit aan uitkragende loggia's, erkers en hangende balkons tekent MVRDV voor een…
Kringloop Integratie Platform verlaagt kosten verduurzaming
26 mei om 07:30 uur 11 minKun je ruim 35.000 euro besparen door een woning slimmer te verduurzamen? Wel volgens transitiemaker Niels Rood…
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Blue Zone Festival: hét event voor de gezonde leefomgeving
7 apr om 07:30 uurHet tweede Blue Zone Festival richt zich op iedereen die betrokken is bij het creëren van gezonde…
EKOO: subsidies voor innovaties gebouwde omgeving
24 mrt om 07:30 uurOp dinsdag 1 april opent RVO opnieuw de EKOO-subsidieregeling die mikt op duurzame innovaties. Het gaat bij…
Gebruik de power van AI voor landschapsarchitectuur
7 mrt om 07:30 uurArtificiële intelligentie is in korte tijd een onmisbaar hulpmiddel geworden in de wereld van architectuur,…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Innovatieve oogstapp impuls voor circulariteit
17 feb om 07:30 uurWe praten wat af in het land. De organisaties in de bouw die zich bezighouden met verduurzaming en…
Reactie toevoegen