Dip renovatiemarkt in 2015 en 2016
Doordat de omzetten van kleine bouwbedrijven hierna waarschijnlijk licht zullen terugvallen, wordt het aantonen van vakmanschap extra belangrijk voor de vakman. ABN AMRO wijst op het belang in te spelen op de manier waarop consumenten zich oriënteren op de juiste vakman voor hun klus. Zij doen dit vooralsnog vooral op basis van een eerdere ervaring met een vakman (30 procent) of advies van bekenden (29 procent). De inzet van het internet staat op nummer 3 (27 procent).
Consument neemt genoegen met twee offertes
Opvallend is dat de consument voor het uitvoeren van een klus slechts een beperkt aantal offertes aanvraagt. 34 procent van de woningeigenaren vraagt slechts één offerte aan en een vijfde neemt genoegen met twee offertes. Slechts 5 procent vraagt meer dan drie offertes aan.
Dit maakt de kans om een klus op basis van een goede offerte binnen te halen volgens ABN AMRO groter dan veel vakmensen in de bouw denken. Zij kunnen zich hierbij onderscheiden met een scherpe en heldere offerte, door inzicht te bieden in hoe hun prijs tot stand komt en niet te lang te wachten met het afgeven van een offerte.
Ook blijkt dat 55 procent van de offertes direct bij de vakman wordt opgevraagd. Door snel in contact te treden met woningeigenaren kan de vakman een eerste indruk achterlaten. Klanten die eenmaal een kleine aannemer hebben ingeschakeld bij een verbouwing, zijn bijzonder tevreden. Dat blijkt uit onderzoek van Team Vier, in opdracht van Bouwend Nederland. Het kleine bouwbedrijf krijgt van de klant gemiddeld een 8,5 als rapportcijfer.
Kwaliteit is belangrijkste selectiecriterium
De gedachte dat de meeste consumenten hun klus zo goedkoop mogelijk laten uitvoeren, berust volgens ABN AMRO op een misverstand. Zo zijn kwaliteit (33 procent), prijs (31 procent) en deskundigheid (29 procent) de drie belangrijkste aspecten om voor een vakman te kiezen.
“Doordat de bouwsector tot voor kort een sterke focus had op een zo laag mogelijke prijs, verdween een criterium als kwaliteit naar de achtergrond. Kwaliteit is echter het belangrijkste selectiecriterium en dat betekent dat je zichtbaar moet maken wat je te bieden hebt. Verkoop een klus als een project, niet als een product. Speel in op de wensen van de consument en kom je afspraken na”, zegt Sjoerd Zeijlemaker, Sector Analist Bouw van ABN AMRO.
Een goede online presentatie kan het verschil maken
“Ook een goede online presentatie kan het verschil maken. Dit begint bij een eigen website waarop je laat zien dat je kwaliteit levert, deskundig en betrouwbaar bent. Ook is het belangrijk om tevreden klanten voor je te laten spreken. Bijvoorbeeld door na afronding van de klus een review te schrijven en deze online te plaatsen. Hoewel internet als oriëntatiebron nog in de kinderschoenen staat, biedt dit veel kansen voor de vakman om zich op een goede manier aan de consument te presenteren.”
Het volledige rapport is hier te downloaden.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Ruim baan voor warme asfaltrecyclingtrein
17 jul om 07:30 uur 10 minHet ligt misschien niet voor de hand om via Argentinië en Tsjechië af te reizen naar de Gooimeerdijk-Oost in…
MVRDV neemt 'out of the box' wel heel letterlijk
6 jun om 07:30 uur 4 minMet een grote diversiteit aan uitkragende loggia's, erkers en hangende balkons tekent MVRDV voor een…
Kringloop Integratie Platform verlaagt kosten verduurzaming
26 mei om 07:30 uur 11 minKun je ruim 35.000 euro besparen door een woning slimmer te verduurzamen? Wel volgens transitiemaker Niels Rood…
Buurttransformatie: problemen oplossen met andere problemen
28 apr om 07:30 uur 17 minKom jij nog weleens een Warmtetransitievisie tegen? De rapporten zijn inmiddels weggestopt in bureauladen,…
Blue Zone Festival: hét event voor de gezonde leefomgeving
7 apr om 07:30 uurHet tweede Blue Zone Festival richt zich op iedereen die betrokken is bij het creëren van gezonde…
EKOO: subsidies voor innovaties gebouwde omgeving
24 mrt om 07:30 uurOp dinsdag 1 april opent RVO opnieuw de EKOO-subsidieregeling die mikt op duurzame innovaties. Het gaat bij…
Gebruik de power van AI voor landschapsarchitectuur
7 mrt om 07:30 uurArtificiële intelligentie is in korte tijd een onmisbaar hulpmiddel geworden in de wereld van architectuur,…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
18 feb om 09:30 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Reactie toevoegen