Akoestisch plafond voor ondergronds station Delft
Het plafond, naar ontwerp van Benthem Crouwel Architects uit Amsterdam, omvat verschillende onderdelen met elk een eigen set aan eisen en oplossingen. Boven het perron hangt een plafond met taps toe lopende baffles, die bestaan uit geëxtrudeerd aluminium. Deze zijn bestand tegen de voorbijrazende treinen.
Tevens wordt door onder andere de aluminium baffles te combineren met een gezette, geperforeerde baffle boven het plafond een nagalmtijd van minder dan één seconde gerealiseerd. Daniël Jongtien, architect bij Benthem Crouwel Architects: "Samen met Hunter Douglas hebben we de baffles daarnaast zo ontworpen, dat die als het ware meebuigen met de reiziger. De verticale baffles gaan geleidelijk over in horizontale baffles, zodat reizigers op een natuurlijke manier richting de trap worden geleid."
Balans tussen esthetiek en uitvoerbaarheid
De ruimte in het ondergrondse station is van oorsprong acht meter hoog en overstijgt daarmee volgens de architect de menselijke maat. Dit is opgelost met verticale baffles die vier meter boven het plafond hangen. "In de productie moesten we een balans vinden tussen esthetiek en uitvoerbaarheid," aldus Stefano Letterini, ingenieur bij Hunter Douglas. "De baffles zijn 600 millimeter lang en lopen taps toe met een breedte van 80 millimeter aan de bovenkant en 60 millimeter aan de onderkant. Deze vorm kan alleen gerealiseerd worden door het aluminium te extruderen."
Verspreiding van licht
Om een veilig gevoel aan reizigers te bieden, is kunstmatige verlichting tussen de baffles geïnstalleerd. De baffles hebben een hoge glansgraad (110 glanseenheden) om dit licht te reflecteren. Daarnaast dringt daglicht via een glazen tussenvloer (mezzanine) in de stationshal door naar het ondergronds perron. Daar bereikt het daglicht de vloer en wordt vervolgens weerkaatst richting het plafond. "Alle onderdelen van het plafond hebben een bijzondere coating," vertelt Letterini. "Hierdoor wordt het daglicht weer verspreid door de ruimte. De eerste laag van 60 μ dik is een speciale coating vergelijkbaar met een chromen afwerking, wat een spiegeleffect geeft. Om dit effect wat te dempen, is een tweede transparante laag (ook 60 μ) aangebracht."
Het ondergrondse station in Delft is sinds februari in gebruik.
Details
- Afmeting plafond (bij platform): 350 meter lang, 12 meter breed, ongeveer 4.200 vierkante meter
- 50 verschillende elementen ontworpen en geproduceerd
- 3150 meters aan verticale baffles met 750 profielen
- 460 meter aan horizontale baffles, 131 profielen
- 646 meter baffles bij de wings
- 110 handgemaakte 3D baffles
- 80.000 kilogram aluminium
Nieuwe stationshal Delft
Station, stadskantoor en stadshal in één. Het nieuwe treinstation van Delft door Mecanoo architecten staat bovenop de spoortunnel, die het oude betonnen spoorviaduct vervangt. Bekijk de prachtige foto's en lees het artikel over de nieuwe stationshal van Delft.

Het Hunter Douglas plafond bij de ondergrondse perrons van station Delft.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
'Senior Smart Living' voor vitale vijftigplusser in ParkEntree Schiedam
6 jun om 11:29 uurSamen met andere vitale vijftigplussers wonen, werken en recreëren, dat is het idee achter ParkEntree in…
Focus op de mens, niet op het gebouw
5 jun om 11:29 uurWijkvernieuwing is één opgave met meerdere deelprojecten
2 jun om 11:32 uurVoor de Rotterdamse wijk Crooswijk combineert KAW inbreidingsplannen (stedebouwkundig) met de komst van…
Sjoerd Feenstra benoemt tot eerste stadsbouwmeester van Zwolle
31 mei om 09:17 uurLichtontwerp Atelier wil vakgebied beter op de kaart zetten
24 mei om 08:00 uurHet Lichtontwerp Atelier van OVLNL wil het vakgebied licht in de openbare ruimte beter op de kaart zetten en…
MVRDV transformeert voormalige raffinaderij Hangzhou Grand Canal
22 mei om 10:58 uurHet masterplan van MVRDV en OpenFabric heeft de competitie gewonnen voor de transformatie van het Hangzhou Oil…
Betaalbare in houtbouw uitgevoerde appartementen in hartje Nieuw-Vennep
15 mei om 09:00 uurTimpaan is trots op het grotendeels in houtbouw uitgevoerde project in Nieuw-Vennep met 42 appartementen…
Bouwen voor ouderen stimuleert doorstroming maximaal
9 mei om 13:19 uurHabion, een woningcorporatie voor ouderen, versnelt de transformatie en nieuwbouw van woningen voor ouderen op…
Reactie toevoegen