'Alles wat je bouwt, heeft impact op mobiliteit'
“Woningbouw-en infrastructuur zijn nu nog te veel losstaande besluitvormingstrajecten”, stellen de directeuren van Rover, Natuur en Milieu, Wandelnet, Fietsersbond, Milieudefensie, Longfonds en MENSenSTRAAT in een recent betoog op Verkeerskunde. Uitgangspunt moet volgens hen zijn dat burgers alle basisvoorzieningen binnen vijftien minuten te voet, met de fiets of met het ov kunnen bereiken voor een redelijke prijs, door het omkeren van de volgorde bij het ontwerpen van nieuwe woonwijken. “Begin met veilige, toegankelijke fiets- en looproutes, die logisch aansluiten op het ov-netwerk. Begin níet met autostraten en -parkeerplaatsen.” Tot zover het dringende beroep dat deze organisaties doen aan een nieuw kabinet.
Meer bouwen = meer mobiliteit
Nick Juffermans, adviseur bij Goudappel, ondersteunt dit appél en scherpt de boodschap nog iets aan: “We móeten bouwen, maar daarbij hindert ons een aantal dossiers. Duurzaamheid, milieubelangen, de wens om zero emissie te bouwen; alles wat je bouwt heeft impact op mobiliteit. En als je veel gaat bouwen, creëer je meer mobiliteit en leg je nog meer beslag op de publieke ruimte. Bovendien hebben we als samenleving de wens om niet meer de groene velden vol te bouwen voor nieuw vastgoed. Dat betekent dat je dus in de bestaande bebouwde omgeving moet verdichten, wat de druk op de omgeving groter kan maken.”
Tegelijkertijd is Juffermans hoopvol: “Er is veel mogelijk als je je mobiliteitsbeleid aanpast. Waar je met standaard ingrepen 1.200 woningen zou kunnen bouwen, kun je met innovatief beleid al snel 8.000 woningen bouwen. Dat verschil is aantoonbaar, maar het maakt wel uit waar je precies wilt bouwen. In de grote steden, zoals Utrecht en Amsterdam, zie je sterke verstedelijking gecombineerd met autoluwe centra.” Deze visie wordt ondersteund door Rients Dijkstra, zoals hij recent liet weten in een interview op Stedebouw & Architectuur.
Bewust autoluw
Ook in kleinere steden zijn vergelijkbare projecten in ontwikkeling. Chris Huisman, gedelegeerd ontwikkelaar namens de ontwikkelingscombinatie NBU/Maas-Jacobs, vertelt over het project ‘Blossem’ in Breda. Op een voormalig industrieterrein in de stad wordt in vijf jaar tijd een hoogstedelijk gebied ontwikkeld, bestaande uit circa 600 woningen en zo’n 2.000 vierkante meter commerciële voorzieningen, met groen als belangrijke drager. “Dit groene karakter wordt gecreëerd door een autoluwe wijk te realiseren met parkeerfaciliteiten aan de rand van de wijk, in een ondergrondse parkeergarage, op maaiveld achter de woonblokken en in een mobiliteitshub. Dit autoluwe karakter van deze wijk vereist een duidelijke communicatie naar de toekomstige bewoners”, zegt Huisman.
“Mensen moeten zich ervan bewust zijn dat ze geen auto voor de deur kunnen parkeren, maar er wel de ruimtelijke kwaliteit van een groen park voor terug krijgen. Eind volgend jaar start de realisatie van het eerste bouwblok, alsmede de mobiliteitshub, zodat er voldoende parkeercapaciteit is voor zowel de eerste bewoners als bezoekers. De bedoeling is dat het eigendom en de exploitatie van de hub na voltooiing van de wijk worden overgedragen aan de verschillende vve’s.” Terzijde noemt Huisman nog enthousiast een onderzoek naar toepassing van het Kopenhaagse ‘Park en Play’-concept waarbij park- en speelruimte op het dak van de hub mogelijk wordt.
Dit is een verkorte versie van het artikel 'We hebben de ruimte heel hard nodig'. De integrale versie van het artikel is te lezen op Mobiliteitsplatform.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Primeur voor online tool die potentie biodiversiteit toont
17 mei om 17:00 uurEen gezonde biodiversiteit doet heel veel voor de mens. Tot nu toe wordt veelal de huidige biodiversiteit van…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
Tuinstad oplossing voor vervuilde stad en woonproblemen?
10 mei om 14:03 uurEen eeuw geleden vroegen Floor Wibaut en Hendrik Berlage zich tijdens een conferentie af hoe je een stad mooier…
De vijf beste initiatieven om fietsen een boost te geven
1 mei om 07:30 uurVan lokale initiatieven om vervoersarmoede bij kinderen tegen te gaan tot een routekeuze van fietsers die niet…
Kleiner wonen in de toekomstbestendige wijk?
30 apr om 09:30 uurHoe kunnen we de grote woningbouwopgave het beste invullen als ‘bodem en water’ worden meegenomen in de…
Is er voor iedereen genoeg ruimte in de verdichte stad?
25 apr om 07:30 uurNederlandse steden worden verdicht om de woningnood snel en adequaat te kunnen aanpakken. Dat proces wringt met…
Rijk, provincies & gemeenten hernemen regie volkshuisvesting
24 apr om 08:31 uurHet wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting zorgt ervoor dat overheden weer kunnen sturen op hoeveel,…
Groot deel gebouwde omgeving toe aan vervanging
19 apr om 07:30 uurNederland heeft altijd hard gewerkt aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving. Om de kwaliteit van de…
Reactie toevoegen