‘Dit wordt de eeuw van de voetganger’
Volgens Arup heeft de auto een litteken achtergelaten op de stad, in de vorm van ‘buurten zonder trottoir, openbare ruimtes vol parkeerplaatsen en stedelijke snelwegen die buurten van elkaar scheiden om de voorsteden te bereiken’. Ook het aantal verkeersslachtoffers en lucht- en lawaaivervuiling is toegenomen, terwijl lichaamsbeweging is afgenomen wat bijdraagt aan ‘de obesitas-epidemie’.
"Fysieke activiteit is met 32 procent gedaald in 44 jaar tijd in de VS, in China zelfs met 45 procent in amper 18 jaar tijd,” aldus Arup. "Die daling heeft te maken met het stijgende autobezit en de keuze voor 'passieve' transportmethoden. Een povere infrastructuur voor voetgangers, gebrek aan recreatiemogelijkheden, druk verkeer en lage luchtkwaliteit zijn zowel oorzaken als gevolgen van dat fenomeen."
Geef de stad terug
Er is een focus op de voetganger nodig, is te lezen in het rapport. "We moeten fysieke activiteit opnieuw in ons alledaagse leven inbouwen door wandelen als dagelijkse vorm van transport aan te moedigen en te belonen.” De auteurs noemen talloze voordelen van wandelen op, waaronder dat uit onderzoek blijkt dat wandelzones nieuwe bewoners en toeristen aantrekken, maar ook goed zijn voor de lokale winkels en zelfs de huizenprijzen doen stijgen.
Sociaal heeft een op de voetganger gerichte stad ook voordelen, zegt Demetrio Scopelliti, hoofd van het onderzoeksteam. “De bevolking wordt ouder en gezinnen worden kleiner, waardoor er meer behoefte is aan sociale omgang om isolatie en sociale uitsluiting te vermijden.”
“En er is het feit dat jonge mensen meer aandacht hebben voor de laatste smartphone dan voor de nieuwste auto. Er bestaat een groeiende bezorgdheid om het milieu en een toenemend bewustzijn dat wandelen goed is voor de fysieke en mentale gezondheid. Al die factoren duwen ons richting een voetgangersbeleid.”
Inspiratie voor de wereld
Het rapport sluit af met veertig tips voor stedelijke overheden, op basis van de casestudies van Arup. Eén hiervan is een ‘wegdieet’: rijvaken voor auto’s omvormen tot ruimte voor fietsers, voetgangers en groen. Scopelliti hoopt dat het rapport als inspiratie kan dienen voor steden over de hele wereld.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groot deel gebouwde omgeving toe aan vervanging
19 apr om 07:30 uurNederland heeft altijd hard gewerkt aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving. Om de kwaliteit van de…
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Waar kan er in Nederland nog worden gebouwd?
16 apr om 07:30 uurHet ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs sturingskaarten, waaruit blijkt waar in de…
Challenge geeft inzicht in vergroeningspotenties
11 apr om 07:30 uurHoe groen is jouw stad? Met de Groene Stad Challenge krijgen gemeenten daar een goed inzicht in, zoals blijkt…
Almere zet verdichting in voor vergroening
10 apr om 07:30 uurVoor het eerst in de geschiedenis van Almere wordt het stedelijk gebied verdicht. In het hart van de stad zijn…
De impact van verdichting bij een stationsgebied
8 apr om 07:30 uurIn een nieuwe uitgave van De Zwarte Hond vertelt Daan Zandbelt over de kansen voor…
Historische singelstructuur Utrecht in ere hersteld
4 apr om 07:30 uurDe stad Utrecht werd eeuwenlang omsingeld door water tot vijftig jaar geleden een gedeelte van de singel werd…
Blue zones bieden een wenkend perspectief
3 apr om 07:30 uurBlue zones zijn plekken in de wereld waar mensen relatief lang en gelukkig leven. “Blue zones bestaan overal,…
Reactie toevoegen