Duurzaamheid: Vergeet de rampspoed, koester het positieve verhaal
Mensen horen telkens wat niet mag, aldus Stoknes. Eet geen vlees, rij minder hard, vlieg niet, kook niet meer op gas. Ze stompen ervan af. Apocalyps vermoeidheid noemt Stoknes dit gevoel. Deze angstboodschap werkt niet, zo blijkt uit zijn onderzoek. Stoknes onderzoekt de psychologische barrières die mensen opwerpen bij klimaatverandering. Zo zijn veel mensen murw geworden van 30 jaar negatieve klimaatverhalen.
Mensen verzinnen uitvluchten
Het thema is ook te ver weg voor ze, mensen zijn bezig met hun eigen leven nu, met hun naaste omgeving, hun familie, hun werk. Mensen verzinnen uitvluchten waardoor zij zich kunnen onttrekken aan het gewenste gedrag (‘andere landen doen nog veel minder’ of ‘mijn buurman vliegt drie keer per jaar naar Indonesië’, ‘mijn verandering doet er helemaal niet toe’. (Zie voor alle vijf psychologische barrières de veelbekeken TED lezing van Per Espen Stoknes)
Leg nadruk op een cultuur die innovatief is en die wil bloeien
We moeten het omdraaien, zo stelt Stoknes. Niet wat er te verliezen valt, maar wat er te winnen is. Niet een cultuur beschrijven die zich verdedigt en de nadruk legt op inleveren, maar een cultuur die innovatief is en die wil bloeien. Die onszelf en onze naasten beschermt. Rolmodellen helpen daarbij, maar vooral goede verhalen. Verhalen die een wereld schetsen met nieuwe kwaliteiten, gezonder, veiliger en eerlijker dan de huidige maatschappij.
Vergeet de rampspoed en zoek de positieve verhalen.
Ontwerpers kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Vergeet de rampspoed en zoek de positieve verhalen. Ontwerpers kunnen deze verhalen vertellen én verbeelden. Toon welke voordelen mensen hebben bij klimaataanpassingen. Laat zien dat het een aangenamere omgeving brengt. Een veiligere en gezondere wereld die wel in balans is met de aarde. En concretiseer vervolgens deze verhalen. Hoe kleinschalig ook, elk gerealiseerd voorbeeld vormt weer een inspiratie voor anderen.
De winst voor de mensen en voor de maatschappij
Vertellen en verbeelden moeten ontwerpers niet alleen doen. Alsjeblieft niet zeg, dan krijg je van die ‘greenporn’ renderings waar Pinterest vol mee staat. Deze renderings leggen de nadruk op het uiterlijk. Het is essentieel de nadruk juist te leggen bij de winst voor de mensen en voor de maatschappij. Een breed, samenhangend en verleidelijk verhaal met vele invalshoeken is wat er nodig is: sociaal, economisch, cultureel. Verteld door economen, sociologen, psychologen, ondernemers, bewoners samen.
Wie werkt er al aan? Wie doet er mee?
Niet makkelijk maar wel een uitdagende opgave. Ik ga er de komende jaren meer werk van maken om deze verhalen body te geven. Wie werkt er al aan? Wie doet er mee?
Column Frido van Nieuwamerongen, Arconiko architecten
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bouwiconen: Jimmy van der Aa trapt af met Peter Zumthor
27 mrt om 07:30 uurIn onze nieuwe rubriek Bouwiconen vragen we een Nederlandse architect naar het werk dat hem of haar veel…
Vijf maatregelen om funderingsschade goed aan te pakken
1 mrt om 10:00 uurDe Raad voor de leefomgeving en infrastructuur verwacht dat vierhonderdduizend panden in Nederland te maken…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Kunstmatig versus kunstzinnig
19 feb om 15:30 uurDe afbeelding bij dit webartikel was te mooi om te laten liggen als cover van onze Innovatiecatalogus 2024 (…
Kunstmatige intelligentie bedreiging voor architect?
9 feb om 07:30 uurAls redactie kunnen we niet meer heen om kunstmatige intelligentie (AI), maar hoe zit dat in de bouwwereld?…
Bouwen binnen CO2-budget: zo doe je dat
6 feb om 07:30 uurDe huidige manier van ontwerpen en bouwen zorgt voor een grote CO2-uitstoot en een forse bijdrage aan de…
Superslimme energie interface motiveert gebruiker
5 feb om 07:30 uurEqui is Latijns voor ‘gelijk’. Wie deze productnaam googlet, komt terecht bij een bouwstofzuiger. Als je verder…
Top-10 innovaties die het gaan maken in 2024
1 feb om 11:30 uurAls transitiemaker bij Squarewise en innovatiecoach bij TKI Urban Energy is Niels Rood dagelijks met innovaties…
Reactie toevoegen