Blog

Toetert u mee?

Jeroen Roelands, adviseur Parkeren, Goudappel Coffeng 

‘Park & Walk’ en ‘Park & Ride’ veroveren Nederland: niet meer onder de toonbank parkeren, maar aan de rand van de binnenstad. Maar een klagende samenleving en geldzorgen liggen op de loer.

 

De auto het centrum uit, iedereen gelukkig. U kent de voordelen: minder doorgaand autoverkeer, meer ruimte voor fiets en voetganger, een meer aantrekkelijke verblijfsruimte. Kortom: een visitekaartje voor de stad waar je graag komt. Kijk naar recente stappen in Rotterdam, Utrecht, Nijverdal of Deventer. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Schilgebieden kunnen de geweerde auto’s meestal niet aan. Zonder alternatief ontstaat een hoofdpijndossier: onbereikbare middenstanders en bewoners die per auto hun eigen buurt moeten verkennen, op zoek naar een vrije parkeerplaats.

 

Investeren is noodzakelijk en ook dat is een ruimtelijke kans. Laat die nieuwe parkeergarages ook een deel van de parkeervraag uit het schilgebied opvangen. Dan verdwijnt ook daar blik uit zicht en versterkt het parkeerbeleid de aantrekkelijkheid van de stad. Bewoners, mits goed aangesproken, zijn best bereid een stukje te lopen, zoals bijvoorbeeld blijkt uit Zwolle. ‘Parkeren voor de voordeur’ is uit.

 

Ook toptarieven kennen een maximum

Maar wie gaat dat  betalen? Tot op heden ligt de rekening eenzijdig bij de kortparkeerders, maar dat beleid trekt een gat in gemeentelijke begrotingen. P+R en P+W kosten goudgeld en de inkomstenstroom van kortparkeren droogt op. Stond de bezoeker eerst tegen een toptarief op het plein, nu betaalt hij minder en verwacht dan gratis ov of een fiets.

 

Elk jaar hogere tarieven bij de automaat heeft zijn grens bereikt. Ook toptarieven kennen een maximum en de lokale economie is vaak niet gebaat bij verdere verhoging om bezoekers te blijven trekken in deze tijden van thuiswinkelen en broekriemen. De traditionele knop om gemeentelijke parkeerplannen te financieren is uitgedraaid, de parkeerbubbel staat op klappen.

 

De hoogste tijd dus om politiek en burgerij wakker te schudden. We moeten in Nederland af van het idee dat betalen voor de voordeur erger is dan voor die keer dat je gaat winkelen. Hou op met vergunningen die per maand minder kosten dan het dagtarief voor kortparkeren! Het stapsgewijs gaan verhogen van vergunningtarieven kan de middelen genereren om te blijven investeren in aantrekkelijke steden. Het verlaagt de drempel voor bewoners om de auto op afstand te gaan parkeren. We hebben toch een goed verhaal: de auto uit de straat, de levendigheid weer terug. 

 

Alle gebruikers moeten gaan betalen, anders wacht een extra WOZ-heffing voor iedereen. Gratis vergunningen zijn voortaan uit den boze. Ga de dialoog aan met de buurt. Parkeren is niet gratis, nooit. Geen leuk bericht voor de boodschapper, maar het is wel te hopen dat er voldoende boodschappers te vinden zijn. Toetert u mee? 

 

Hulp nodig bij het toeteren?

Eerder deze maand mocht Jeroen deze boodschap ook rondtoeteren in de GPD-dagbladen in Flevoland, Drenthe, Overijssel en Noord-Brabant.
Lees zijn columns:

http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/De_Stentor.jpg

http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/Ook_bewoners_gaan_betalen_-_Brabants_Dagblad.PDF

http://www.goudappel.nl/media/files/uploads/Parool-4-8-2012.pdf
 

www.goudappel.nl

jroelands@goudappel.nl



Dit artikel komt uit Verkeerskunde

Deel dit artikel