Station Arnhem Centraal klaar voor de toekomst
In het nieuwe terminal van 21.750m2 bevinden zich allerlei horecagelegenheden, een conferentiecentrum en verbindingswegen naar onder meer het centrum, een ondergrondse parkeergarage en het bekende Park Sonsbeek. Het stationsgebied is tevens gerenoveerd en telt 160.000m2 aan kantoorruimte, winkels en een nieuwe Pathé-bioscoop.
Aandachtstrekker
De echte aandachtstrekker is natuurlijk de bijzondere architectuur van het station. Met een gebogen structuur voor zowel het plafond als verbindingselementen zijn er overspanningen zonder zuilen van wel 60 meter mogelijk gemaakt. Het plafond, de vloeren en de muren lopen naadloos in elkaar over, wat zorgt voor een natuurlijke overgang van interieur naar exterieur.
Oorspronkelijk was beton het aangewezen materiaal om Arnhem Centraal mee te renoveren, maar dit heeft plaats gemaakt voor een veel lichter staal. Bij de constructie is gebruik gemaakt van botenbouw techniek; nooit eerder werd dat voor een project van deze grootte gedaan.
Station bepaalt ervaring
“Arnhem Centraal is niet langer maar een treinstation; het is een waar transfer hub,” aldus Ben van Berkel, architect en oprichter van UNStudio. “We wilden een nieuwe en cruciale impuls geven aan station ontwerp, dus in plaats van dat we ontwierpen voor alleen de activiteiten en bezoekersstromen die daar al plaatsvonden, bepaalt de uitgebreide architectuur van het nieuwe Transfer Terminal nu hoe mensen het gebouw gebruiken en zich er bevinden.”
Verwacht wordt dat het aantal bezoekers van het station naar 110.000 per dag zal stijgen in 2020. Het nieuwe Transfer Terminal, dat een treinstation van de jaren ’50 van de vorige eeuw vervangt, is bereid dit op te vangen en geeft zo een impuls aan de economische groei. Arnhem Centraal is tevens nu het grootste station van Oost Nederland.
Opdrachtgever van het project was ProRail B.V. Verantwoordelijk voor het realiseren waren: architectenbureau UNStudio, Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur, ProRail, NS, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Gemeente Arnhem en bouwcombinatie Ballast Nedam – BAM.

Het nieuwe Transfer Terminal van station Arnhem Centraal. ® Ronald Tilleman
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Groots denken en grote plannen vergen stevig leiderschap
7 jul om 07:30 uur 12 minGebiedsontwikkeling vraagt naast het maken van stedenbouwkundige plannen om diverse vormen van samenwerking,…
Oud-minister Sybilla Dekker: ‘Begrijp hoe besturen werkt’
30 jun om 07:30 uur 13 minJarenlang stopte het Rijk de ruimtelijke ordening onder de zoden. Tot verdriet van Sybilla Dekker, voormalig…
Bewoners maken de buurt
25 jun om 07:30 uur 6 minDe Amsterdamse Rekenkamer waarschuwde dit voorjaar voor onleefbare en onveilige nieuwbouwwijken. In een column…
Nieuwe inspiratie voor toekomst en inrichting van Nederland
23 jun om 09:30 uur 14 minVanuit haar studie en werk ontwikkelde Mare de Wit niet alleen een scherpe focus op het thema water, maar ook…
Gebiedsontwikkeling: mens en maatschappij te veel een niche
12 jun om 07:30 uurVrouwen domineren ons nieuwe themanummer Gebiedsontwikkeling en niet in het minst dankzij de keuze van…
‘Hoe zit het sociaal weefsel in elkaar?’
11 jun om 07:30 uur 14 min“Misschien zijn we te veel gaan leunen op techniek, ratio en economie.” Vandaar dat hoogleraar Co Verdaas, nu…
MVRDV neemt 'out of the box' wel heel letterlijk
6 jun om 07:30 uur 4 minMet een grote diversiteit aan uitkragende loggia's, erkers en hangende balkons tekent MVRDV voor een…
Kringloop Integratie Platform verlaagt kosten verduurzaming
26 mei om 07:30 uur 11 minKun je ruim 35.000 euro besparen door een woning slimmer te verduurzamen? Wel volgens transitiemaker Niels Rood…
Reactie toevoegen