Project

Verdriet, geluk en cultuur uitstralen met architectuur

Architect Daniel Libeskind heeft in april een ontwerp van The Kurdistan Museum in Irak onthuld. Dit museum is bedoeld als ‘eerste grote centrum voor de geschiedenis en cultuur van de Koerden’, die in de architectuur wordt gereflecteerd. Het museum zal zowel permanente als tijdelijke exposities bevatten.

Het project is een samenwerking tussen Koerdistan Regionale Overheid (KRG) en RWF World, met als doel het verhaal van de Koerden met de wereld te delen. Daarmee willen de organisaties een open dialoog aangaan om de toekomstige generaties van de Koerden een plek te geven.
 

Balans tussen emoties

“Het museum moet dus de geest van de Koerden overbrengen, hun rijke cultuur en de toekomst van Koerdistan,” aldus Libeskind. “Het ontwerp moest in die zin een balans vinden tussen twee extreme emoties: van verdriet en tragedie, gezien de geschiedenis van het volk, en van geluk en hoop, met de blik op de toekomst.”


Het Kurdistan Museum wordt opgedeeld in vier volumes.
Copyright: Hayes Davidson


Het 150.000 m2 grote museum moet gerealiseerd worden naast een eeuwenoud citadel in Arbil, de hoofdstad van de federale staat Iraaks-Koerdistan. De vorm van het museum, met vier in elkaar schuivende volumes, representeert de regio’s van Koerdistan: Iran, Irak, Syrië en Turkije. Deze onderdelen worden doorbroken door een lijn, die zich opsplitst in twee hoekige fragmenten; het verleden en de toekomst van de Koerden.
 

Symbolische architectuur

Libeskind legt uit: “De twee fragmenten creëren een emotionele tweeheid: een zware, ondoorzichtige massa, de Anfal Line, die de genocide onder het regime van Saddam Hoessein symboliseert, en de Liberty Line, een rasterwerk gevuld met vegetatie dat opstijgt naar de lucht en culmineert in een eeuwig brandende flam – een sterk symbool in de Koerdische cultuur.”


De eeuwig brandende vlam.
Copyright: Hayes Davidson


De twee lijnen komen samen in een open plein middenin het museum, bedoeld als vredige en meditatieve ruimte. Vanuit het plein voeren enkele waterstromen door de verschillende ruimtes van het museum. Deze staan symbool voor de rivieren en vruchtbare valleien van de Koerdische regio’s.”


De KRG hoopt met het project te starten zodra het gebied is gestabiliseerd en de dreiging van ISIS is geminimaliseerd. Bovendien staat de KRG er financieel slecht voor door het conflict, dus de organisatie is op zoek naar investeringen van derden voor het project. 

Deel dit artikel