Project

Combinatie fiets en ov verdient meer prioriteit

Als je fietst en gebruik maakt van het openbaar vervoer, dan reis je heel flexibel. De fiets ‘gaat altijd’, maar heeft doorgaans een beperkte actieradius: trein en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) overbruggen snel grote afstanden, maar vaak bevinden de opstappunten zich (te) ver weg.

Toch vertegenwoordigt deze combinatie een maatschappelijke meerwaarde wat betreft gezondheid, ruimtegebruik en duurzaamheid. Hoe kan de combinatie fiets/HOV beter worden georganiseerd? Voor verschillende provincies en gemeenten onderzoekt Goudappel Coffeng de mogelijkheden.

Ook hoogwaardige fietsvoorzieningen

De dynamiek van de combinatie fiets en ov is behoorlijk complex. Zowel wat betreft ruimtegebruik als bezien vanuit de gebruiker zijn er talrijke aspecten waar rekening mee gehouden moet worden. In de stedelijke omgeving is vaak HOV aanwezig, terwijl het ov op het platteland door krimpende budgetten onder druk staat.


Door de voordelen van een geïntegreerde fiets-en-ov-keten inzichtelijk te maken, worden wegbeheerders en ov-autoriteiten gestimuleerd samen na te denken over een duurzame combinatie van fiets en ov. De waarde van de ‘nieuwe’ fietsen neemt snel toe: e-bikes en ‘speed pedelecs’ hebben hun prijs en daardoor eisen gebruikers ook hoogwaardige fietsenstallingen.


Deze constatering betekent ook dat er uitdagingen zijn voor gemeenten (verantwoordelijk voor fietsenstallingen) én provincies of vervoerautoriteiten (verantwoordelijk voor openbaar vervoer). Zij moeten samen oplossingen bedenken voor een integraal fiets-en-ov-netwerk. Dat zorgt niet alleen voor de verbeterde bereikbaarheid van reizigers, maar brengt ook de duurzaamheidsdoelen dichterbij.

Toekomst van de Fiets

 

Goudappel Coffeng is Fan van de Fiets en is aanwezig bij de bijeenkomst Toekomst van de Fiets, op 16 januari in Utrecht.




Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel