Dirk Iede Terpstra: ‘Infratecture staat voor mij voor integraal ontwerpen.’
“Infratecture staat voor mij voor ‘integraal ontwerpen’. Dus niet vanuit één belang een ontwerp maken, maar breed kijken naar een goede inrichting van de openbare ruimte. Het gaat dan om het samenspel tussen de verkeerskundige en de openbare ruimte/stedenbouwkundig ontwerper. En wat mij betreft vooral ook om een integrale belangenafweging.”
Infratecture is voor Amsterdam een belangrijk onderwerp
“Infratecture is voor Amsterdam een belangrijk onderwerp, omdat een economisch sterke en duurzame stad vraagt om een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte. Straten worden steeds drukker en intensiever gebruikt en daarbij zijn er steeds meer claims op de openbare ruimte, denk aan fietsparkeren of terrassen.
Met name in drukke stadsstraten, met zowel een verblijfsfunctie als een verkeersfunctie, komen we door de beperkte ruimte niet meer weg met het stapelen van de (minimale) normen voor inrichting en bereikbaarheid. Het integraal afwegen van belangen is dus noodzakelijk, waarbij duidelijke keuzes gemaakt moeten worden; bijvoorbeeld om een bepaalde functie niet langer ruimte te geven en zo ruimte te creëren voor andere functies. Dit zorgt voor een betere, mooiere en een duurzamere openbare ruimte.”
Al jaren zitten verkeerskundigen en openbare-ruimteontwerpers al bij elkaar in een team
“Binnen de afdeling Ruimte & Duurzaamheid (voorheen de dienst Ruimtelijke Ordening), waar ik werk, wordt de term Infratecture eigenlijk niet gebruikt. Toch is de samenwerking tussen verkeerskundigen en openbare-ruimteontwerpers/ stedenbouwkundigen hier redelijk standaard. Niet alleen zitten verkeerskundigen en openbare-ruimteontwerpers al jaren bij elkaar in een team, ook maken we binnen de gemeente vaak een ‘Nota van Uitgangspunten’ (NvU), voorafgaand aan het ontwerp.
In zo’n NvU worden de wensen, eisen, afwegingen en (de gevolgen van) keuzes inzichtelijk gemaakt. Naast het verkeerskundig profiel, wordt hierbij ook nadrukkelijk gekeken naar het gewenste ruimtelijk beeld en de gewenste activiteiten en functies. Op basis van de NvU kan het bestuur een weloverwogen besluit nemen over een (her)inrichting.”
Alert blijven
“Desondanks is het van belang er steeds alert op te blijven dat alle belangen binnen projecten goed worden meegenomen. Integraal werken is (nog) niet voor iedereen vanzelfsprekend. En sommigen vinden het ook veel gemakkelijker om vanuit één belang of vakgebied te werken, zeker als dat ene belang ook het geld voor de herinrichting meeneemt.”
Een goed voorbeeld van Amsterdamse Infratecture
“Een goed voorbeeld van Amsterdamse Infratecture vind ik de herinrichting van het Hugo de Grootplein. Een redelijk verkeerskundige standaard-rotonde (weliswaar met een tram er dwars doorheen) past hier heel goed in de stedenbouwkundige opzet van een stadspleintje dat is gevormd doordat de bouwblokken afgeschuinde hoeken hebben. De verschillende belangen van verblijven (winkels, terrassen), fiets, auto en het openbaar vervoer (de tram) zijn in dit ontwerp goed verenigd. Het ontwerp toont aan dat functionaliteit en esthetiek goed samen kunnen gaan.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Waar kan er in Nederland nog worden gebouwd?
16 apr om 07:30 uurHet ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs sturingskaarten, waaruit blijkt waar in de…
Challenge geeft inzicht in vergroeningspotenties
11 apr om 07:30 uurHoe groen is jouw stad? Met de Groene Stad Challenge krijgen gemeenten daar een goed inzicht in, zoals blijkt…
Almere zet verdichting in voor vergroening
10 apr om 07:30 uurVoor het eerst in de geschiedenis van Almere wordt het stedelijk gebied verdicht. In het hart van de stad zijn…
De impact van verdichting bij een stationsgebied
8 apr om 07:30 uurIn een nieuwe uitgave van De Zwarte Hond vertelt Daan Zandbelt over de kansen voor…
Historische singelstructuur Utrecht in ere hersteld
4 apr om 07:30 uurDe stad Utrecht werd eeuwenlang omsingeld door water tot vijftig jaar geleden een gedeelte van de singel werd…
Blue zones bieden een wenkend perspectief
3 apr om 07:30 uurBlue zones zijn plekken in de wereld waar mensen relatief lang en gelukkig leven. “Blue zones bestaan overal,…
Speciaal magazine over de toekomst van mobiliteit
28 mrt om 07:30 uurAls we kijken naar de toekomst van mobiliteit, zijn er mensen die denken aan drones voor personenvervoer,…
Reactie toevoegen