Benthem Crouwel Architects ontwerpt metrostation luchthaven Parijs
De nieuwe metrolijn, Grand Paris Express Ligne 17, rijdt langs luchthavens Le Bourget en Charles de Gaulle. De negen metrostations van de 27 kilometer lange lijn verbinden deze twee belangrijke luchthavens met de stad Parijs. De bouwkosten van het project bedragen 1,8 miljard euro.
Een belangrijk knooppunt dat de stad Parijs
Benthem Crouwel Architects heeft veel ervaring met het ontwerpen en bouwen van grote infrastructuur hubs en zowel onder- als bovengrondse trein- en metrostations. Sinds 1982 zijn zij de architect van Amsterdam Airport Schiphol, waar ze in 1995 het ondergrondse treinstation ontwierpen. Nu, twintig jaar later, ontwerpt het bureau een belangrijk knooppunt dat de stad Parijs verbindt met luchthaven Charles de Gaulle - de grootste internationale luchthaven van Frankrijk, en één van ‘s werelds belangrijkste luchthavenhubs.
Europese consortium
sweco leidt het Europese consortium, een combinatie van ingenieurs en architecten. sweco, ingerop en aia Ingénierie zijn verantwoordelijk voor de civiele techniek (tunnel, viaduct en stations), en het architectonisch ontwerp van de stations is in handen van de volgende bureaus:
∙ Benthem Crouwel Architects voor het station luchthaven Charles de Gaulle T2;
∙ Atelier Novembre voor stations Triangle de Gonesse en luchthaven Le Bourget;
∙ Explorations Architecture voor station Le Mesnil-Amelot.
Het ontwerpen van drie bovengrondse metrostations en een viaduct voor Ligne 18
In februari 2016 heeft de Société du Grand Paris Benthem Crouwel Architects tevens geselecteerd voor het ontwerpen van drie bovengrondse metrostations en een viaduct voor Ligne 18 , de nieuwe metrolijn van luchthaven Orly naar Versailles. In totaal zal Benthem Crouwel Architects bijdragen aan het ontwerp van vier nieuwe metrostations in Parijs.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Blue zones bieden een wenkend perspectief
3 apr om 07:30 uurBlue zones zijn plekken in de wereld waar mensen relatief lang en gelukkig leven. “Blue zones bestaan overal,…
Speciaal magazine over de toekomst van mobiliteit
28 mrt om 07:30 uurAls we kijken naar de toekomst van mobiliteit, zijn er mensen die denken aan drones voor personenvervoer,…
Bouwiconen: Jimmy van der Aa trapt af met Peter Zumthor
27 mrt om 07:30 uurIn onze nieuwe rubriek Bouwiconen vragen we een Nederlandse architect naar het werk dat hem of haar veel…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Kunstmatig versus kunstzinnig
19 feb om 15:30 uurDe afbeelding bij dit webartikel was te mooi om te laten liggen als cover van onze Innovatiecatalogus 2024 (…
Kunstmatige intelligentie bedreiging voor architect?
9 feb om 07:30 uurAls redactie kunnen we niet meer heen om kunstmatige intelligentie (AI), maar hoe zit dat in de bouwwereld?…
Superslimme energie interface motiveert gebruiker
5 feb om 07:30 uurEqui is Latijns voor ‘gelijk’. Wie deze productnaam googlet, komt terecht bij een bouwstofzuiger. Als je verder…
Reactie toevoegen