Nieuws

Atelier PRO voegt in Eindhoven oude en nieuwe school samen

Atelier PRO heeft het ontwerp gemaakt van de renovatie en de nieuwbouw van het schoolcomplex van Vakcollege Eindhoven en Aloysius De Roosten. Een bestaand schoolgebouw in Eindhoven uit de wederopbouwperiode is nu het onderkomen van twee scholen met elk een eigen identiteit.

 

De voormalige Tweede Technische School is vanaf de Eindhovense Ring goed te zien. Aan weerszijden van het karakteristieke 4-laags gebouw steken nu twee nieuwe gebouwdelen uit.

 

Stedenbouwkundige inpassing

Het nieuwe gebouw heeft zijn footprint gevoegd naar de stedenbouwkundige opzet en richting en verdraaiingen van bestaande straten. De gevels volgen niet de rooilijnen maar liggen juist terug waardoor nieuwe ruimtes voor pleinen zijn ontstaan.

Eigen identiteit

Aloysius De Roosten en Vakcollege Eindhoven zijn nadrukkelijk twee scholen met eigen onderwijsvisies en eigen leerlingenpopulaties van elk ca 400 leerlingen. De identiteit van beide scholen is gerespecteerd door de aanleg van een eigen gebouw, eigen pleinen entreegebied. Het onderwijs van Aloysius De Roosten speelt zich af in vier inspiratielabs met daaromheen vier klaslokalen. Vakcollege Eindhoven is een school waar vakmanschap hoog in het vaandel staat en daar zijn de bestaande praktijkhallen bij uitstek geschikt voor.

 

Synergie

In de nieuwbouw is een centrale kern waarin beide scholen functies delen zoals een centrale administratie, gemeenschappelijke keuken, gemeenschappelijke teamruimte en twee aula´s die in elkaar overlopen. Ook sommige onderwijsruimtes worden door beide scholen gebruikt zoals de kunst- en cultuurruimtes en technieklokalen. Bij mogelijke wijzigingen in onderwijsvisie in de toekomst is het complex ook als één gebouw te gebruiken

 

Fris en hedendaags met behoud van oorspronkelijk karakter

Uit herwaardering van dit type gebouwen uit de wederopbouwperiode heeft atelier PRO bij de renovatie van de bestaande delen doorgaans zorgvuldig overwogen het oorspronkelijke te behouden. Dit zonder in te boeten aan de functionele kwaliteit van hedendaags onderwijs. Sierbetonnen borstweringelementen, prachtige Solnhofer vloertegels, stalentrappen in de praktijkhallen en uiteraard het beeldhouwwerk ‘Smid met leerling’ van Willy Mignot uit 1959 zijn sprekende voorbeelden van stijlkenmerken die behouden zijn. Bestaande stalen kozijnen daarentegen zijn vanuit thermisch oogpunt wel vervangen maar met behoud van bestaand lijnenspel. De bestaande praktijkhallen zijn voorzien van nieuwe dakkappen. Het gesloten metselwerk van het 4-laagse gebouw is op maaiveld voorzien van glazen puien ter vervanging van gesloten metselwerk. Hierdoor is de prachtige betonnen tafelconstructie nu beter zichtbaar.    

Deel dit artikel