Nieuws

Toparchitecten geven Parijse vervoersrevolutie vorm

In Parijs staat een grote openbaar vervoersrevolutie te gebeuren. Het is de bedoeling dat de Franse hoofdstad 200 kilometer nieuwe metrolijnen krijgt met tientallen nieuwe stations. In het zogeheten project ‘Grand Paris Express’ is een belangrijke rol weggelegd voor architectenbureaus, die beeldbepalende metrostations moeten voorzien van een passend design.

Van de 68 nieuw te realiseren stations zijn negen aangemerkt als iconisch. Voor deze negen beeldbepalende stations zijn belangrijke rollen weggelegd in het masterplan. Grote architecten als Kengo Kuma & Associaties, Dominique Perrault, Enric Miralles Benedetta Tagliabue (EMBT) en Bordas+Peiro, Agence, Duthilleul, Elizabeth de Portzampac, BIG en Silvio d’Ascia zijn uitgekozen om een ontwerp te bedenken voor één van deze beeldbepalende metrostations. Ook het Amsterdamse architectenbureau Benthem Crouwel Architects sleepte een prestigieuze opdracht binnen van het Parijse megaproject: het ontwerpen van het nieuwe metrostation van de Parijse luchthaven Charles de Gaulle.

Bouwen aan nieuw erfgoed 

De organisatie achter de Grand Paris Express wil met bovenstaande toparchitecten bouwen aan nieuw grootstedelijk erfgoed, in lijn met grote architecturale werken die in de tweede helft van de twintigste eeuw een stempel hebben gedrukt op de Franse geschiedenis. De hoofdgedachte achter het grootse project is het verbinden van Parijse voorsteden, zonder dat het verzadigde centrum van Parijs wordt aangedaan. Ook een betere bediening van de luchthavens van Orly en Roissy staat hoog in het vaandel.

 

De architecten hebben overigens nog wel even de tijd: volgens de huidige planning moet het miljardenproject klaar zijn voor 2030.

Deel dit artikel