Nieuws

Nederlandse automobilist koopt massaal teveel parkeertijd

Automobilisten in Nederland kopen massaal (69%) teveel parkeertijd in. Bijna drie kwart van de automobilisten neemt het zekere voor het onzekere en betaalt bij een afspraak van 2 uur gemiddeld 22 minuten extra. De reden hiervoor ligt voor de hand: angst voor een parkeerboete. Daardoor wordt er, afhankelijk van de stad, een bedrag tussen de 0,44 en 1,83 euro te veel in de parkeermeter gegooid.

Het klassieke ‘parkeerkaartje trekken’ blijkt daarnaast een tijdrovende bezigheid. Gemiddeld is een automobilist 14 minuten bezig met betaald parkeren, waarvan 9 minuten voor het zoeken naar en betalen bij de parkeermeter. Dit blijkt uit het jaarlijkse parkeeronderzoek dat is uitgevoerd onder 1000 automobilisten in Nederland, in opdracht van mobiele parkeerprovider Parkmobile. 


Goedkoper parkeren in het Noorden en het Zuiden

Hoewel de gemeentekassen in het hele land flink worden gespekt door het kopen van extra parkeerminuten aan de parkeerautomaat, verschillen de opbrengsten per gemeente. Parkeertarieven zijn immers niet overal hetzelfde. De 22 overbodige parkeerminuten vallen voor de automobilist in Amsterdam het duurste uit (1,83 euro); het inkopen van te veel parkeertijd doet het minst pijn in de portemonnee in Valkenswaard en Harlingen: voor 22 extra parkeerminuten is men daar respectievelijk 0,55 en 0,44 cent per parkeerbeurt kwijt. 


Dames scoren vaker parkeerboetes 

Uit het parkeeronderzoek komen meer interessante feiten naar voren. Zo kopen vrouwen vaker (77%) extra parkeerminuten in dan mannen (70%). Toch brengt deze voorzichtigheid de dames niet het gewenste effect; het boetepercentage ligt bij vrouwen 4% hoger dan bij mannen. Door achteraf parkeergeld te betalen worden parkeerboetes vermeden. De meeste automobilisten zouden op straat dan ook liever het parkeergeld achteraf (88%) dan vooraf (12%) willen betalen. Wie het vermoeden heeft dat parkeerautomaten in de Randstad vaker defect zijn dan in de rest van Nederland krijgt nu bijval van de ondervraagden. In de Randstad is een defecte parkeermeter vaker een aanleiding voor boete (16%) dan buiten de Randstad (8%).


Parkeerkaartje trekken kost 9 minuten 

Automobilisten blijken veel tijd nodig te hebben om een parkeerplek te regelen. Gemiddeld zoeken de respondenten bijna 5 minuten naar een passende parkeerplek. Dit komt doordat men zo dicht mogelijk bij de eindbestemming wil parkeren. Van de automobilisten geeft 36% aan dat dit de hoogste parkeerprioriteit is. Nadat een parkeerplek is gevonden is de automobilist 9 minuten bezig met het bemachtigen van een kaartje bij de parkeerautomaat. Het ‘oude parkeren’ blijkt daarmee een stuk trager dan parkeren via de mobiele telefoon, wat slechts 2 minuten tijd in beslag neemt. 


Voorkomen van parkeerboetes en ongemak 

Het ‘oude parkeren’ is naast een bron van irritatie ook een dure en tijdrovende bezigheid. Allard Hansma, marketing manager van Parkmobile, signaleert dan ook een snelle groei van mobiel parkeren: “Door niet meer op de ouderwetse manier te betalen bespaart de automobilist 7 van de 9 minuten die men nodig heeft voor het zoeken en betalen bij een parkeermeter. Ook voldoet mobiel parkeren veel meer aan de wens van automobilisten om parkeerkosten achteraf te betalen, zonder het afrekenen van overbodige parkeerminuten en achteraf zure boetes, die een leuke dag bederven.” 


Top 5 parkeerergernissen 

Dit jaar zijn Nederlandse automobilisten in het parkeeronderzoek van Parkmobile ook gevraagd naar hun grootste parkeerergernissen. Opmerkelijk is dat automobilisten bewust te veel geld in de parkeermeter gooien, maar zich wel het meest ergeren aan de hoogte van de parkeertarieven. De Top 5 parkeerergernissen van 2014:

  1. Hoogte van de parkeertarieven
  2. Zoeken naar een parkeerplek
  3. Teweinig parkeerplaatsen
  4. Asociaal parkeergedrag
  5. Het vooraf moeten inschatten van de verwachte parkeertijd 

Overige resultaten uit onderzoek

  • 40% vindt de parkeerplaatsen in Nederland te klein
  • Mannen lopen voorop in mobiel parkeren: zij betalen twee keer zo vaak via de mobiele telefoon als vrouwen;
  • 14% van de respondenten uit de Randstad parkeert al mobiel, tegenover 4% buiten de Randstad. In Amsterdam Centrum gaat 1 op de 2 parkeeracties via de mobiele telefoon;
  • 20% doet vooraf onderzoek naar de geldende parkeertarieven op de plek van bestemming;
  • Meer dan een derde (36%) heeft geen idee wat zij per maand uitgeven aan parkeerkosten;
  • 69,8% betaalt liever 6 cent per minuut dan 3 euro per uur
  • Dicht bij de bestemming parkeren (36%) vindt men belangrijker dan het parkeertarief (30%)



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel