Nieuws

Toren met taille: MVRDV winnen wedstrijd in Wenen

Ontwikkelingsmaatschappij BAI heeft MVRDV als winnaar gekozen van de wedstrijd voor een multi-functionele wolkenkrabber naast de wereldberoemde Gasometer in Wenen, Oostenrijk. De toren combineert een block van hoger gelegen verdiepingen die multi-inzetbaar zijn met een aantal lagere verdiepingen met specifiekere gebruiksmogelijkheden.

 

De lagere verdiepingen zijn organisch gevormd om de schaduwval van het gebouw op de omliggende gebouwen te verminderen. De 110 meter hoge toren zal 35.680 vierkante meter flexibele ruimte bevatten die zowel voor kantoren als woningen kan worden gebruikt. Verder komen er horeca, winkels en parkeerplaatsen. Start bouw is gepland voor 2016.

 

Een efficiëntere en smallere vierkante plattegrond

Het gebied rondom de beroemde Gasometer in Wenen ligt tussen het vliegveld en de binnenstad en heeft een impuls nodig. De toren komt direct naast een metrostation. Volgens het bestemmingsplan was er ruimte voor een driehoekige toren van 75 meter hoogte. MVRDV heeft een efficiëntere en smallere vierkante plattegrond voorgesteld waardoor het geheel hoger werd. Om deze ingreep in het bestemmingsplan mogelijk te maken zijn de onderste tien verdiepingen van het gebouw parametrisch gevormd om de gebouwen in de buurt met niet meer dan twee uur schaduw per dag te belasten. Hierdoor ontstaat een toren met een taille. MVRDV’s medeoprichter Winy Maas zegt over het ontwerp: “Als wij de twee uur schaduw regeling serieus nemen ontstaat een ongekende toren. Een gebouw met een sexy taille." Het plein rondom de toren wordt een gigantische zonwijzer waarop de voortgang van de schaduw te volgen is, uur voor uur.

 

Taille

De individueel gevormde verdiepingen van de taille zijn voorzien van buitenruimtes die deels via trappen onderling met elkaar verbonden zijn. Hierdoor wordt de taille een instrument om het lagere deel van de toren aan te sluiten op het plein, meer leefbaarheid te genereren en komen er meer ingangen voor de toren. Vaak zijn hoge gebouwen eerder introvert en dragen zij op straatniveau weinig bij. Dankzij de taille kan deze hoogbouw stedenbouwkundig beter functioneren. De taille heeft nog een ander gunstig effect, zij functioneert als windbreker die de voor de Donau vallei typische stormwinden breekt en van het plein afleidt zodat voetgangers rondom het gebouw en bezoekers van de terrassen er geen last van hebben.

 

Natuurlijke ventilatie

 

De gedraaide lagere tien verdiepingen sluiten aan bij de hoogte van de bebouwing in de omgeving terwijl de hogere 20 verdiepingen een vierkante plattegrond hebben. De hogere verdiepingen in combinatie met een zeer efficiënte kern leiden tot een netto vloeroppervlak van 80% kolomvrije ruimte die ook nog 3.5 meter plafondhoogte heeft. De verdiepingen kunnen daardoor woningen worden of in verschillende kantoortypes worden opgesplitst. De functie kan ook op een later tijdstip nog worden aangepast, indien gewenst. Er wordt een kostengunstige bouwmethode gekozen waarbij gebruikt gemaakt wordt van kolommen van komposiet en betonvloeren. De ramen van de staal en glasgevel kunnen open om natuurlijke ventilatie mogelijk te maken. In de kelder van het gebouw komen 110 parkeerplaatsen, al ligt het gebouw naast een metrostation.

 

 

 

 

Deel dit artikel