Nieuws

Ovonde Sneek en turborotonde Klazienaveen

Om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren, is dit jaar in Sneek een ovonde in de plaats gekomen van een kruispunt en is in Klazienaveen een rotonde aangepast tot turborotonde. Bij beide projecten werd onder andere met prefab rammelstrookelementen gewerkt om de werkzaamheden zo snel mogelijk te verrichten en het verkeer zo min mogelijk te hinderen. Bij dergelijke rotondes met bijzondere vormen is het werken met prefab rammelstrookelementen een uitdaging, die Leicon Verkeersgeleiding samen met de betreffende gemeentes aanging.

De verkeerssituatie voor de aanleg van de ovonde in Sneek bestond uit een kruising met verkeerslichten. De Leeuwarderweg, de Boeierstraat en het Normandiaplein komen er samen. “De verkeersregelinstallatie was sterk verouderd, waardoor vooral voor het verkeer vanaf de zijwegen de wachttijden lang waren”, vertelt Klaas Wijma, projectleider namens de gemeente Súdwest-Fryslân. “Door roodlichtnegatie ontstonden regelmatig onveilige situaties. Daarnaast zorgden de lange wachttijden voor veel ergernis onder de verkeersdeelnemers.” Met de aanleg van de ovonde wilde de gemeente de doorstroming en verkeersveiligheid verbeteren.

 

Dat gold ook voor de gemeente Emmen in het geval van de rotonde in Klazienaveen waar de N862 en de wegen Pollux en Antares samenkomen en waarbij twee tankstations liggen. “De rotonde had onvoldoende capaciteit”, zegt Rob Ney, adviseur verkeer bij de gemeente Emmen. “Dit werd mede veroorzaakt doordat een van de tankstations veel vrachtverkeer aantrekt (diesel). Vrachtwagens moeten de rotonde driekwart nemen. De rotonde werd met te lage snelheid gepasseerd, wat de doorgang van het verkeer belemmerde. Dit veroorzaakte vooral in de spitsperioden filevorming.” Om dit probleem op te lossen, koos de gemeente voor een turborotonde.

 

Werken met prefab

In beide gevallen werd gewerkt met prefab rammelstrookelementen. “Deze kun je binnen één werkdag aanbrengen”, licht Eric Kuiper van Leicon Verkeersgeleiding toe. “In een minimaal tijdsbestek kun je maximaal realiseren. Je werkt aan de bereikbaarheid en doorstroming en tegelijkertijd wil je die bereikbaarheid en doorstroming tijdens de werkzaamheden zo min mogelijk verstoren.” De keuze voor prefab rammelstroken is gemaakt omdat deze een duurzame, onderhoudsarme oplossing bieden. Kuiper: “De elementen worden onderling verbonden door een voegafdichting, een krimparme mortel en een elastische kit. Onkruid behoort hiermee tot het verleden. Ook kunnen er geen onderliggende verschuivingen plaatsvinden. De stroken gaan tientallen jaren mee.”

 

Ovonde Sneek

Voor het bedrijf was het de eerste keer dat het prefab rammelstroken voor rotondes met een bijzondere vorm heeft geleverd en geplaatst. Zo is in de gemeente Súdwest-Fryslân bewust voor een ovonde gekozen. “In verband met ruimtegebrek door de omliggende bebouwing en de aanwezigheid van een kunstwerk, en vanwege de zijwegen die niet recht tegenover elkaar liggen”, licht projectleider Wijma die keuze toe. “De ovonde is maatwerk.”

 

De keuze voor een ovonde zette Leicon wel voor een uitdaging. Kuiper: “Bij een ovonde moet je meerdere stralen combineren die aansluitend op elkaar moeten worden geproduceerd. In Sneek zijn uiteindelijk rammelstrookelementen met twee stralen gelegd (R = 6 en R = 10).” Bijzonder aan de ovonde is verder dat gekozen is voor rammelstroken met cobblestonemotief in plaats van steenmotief. “De bestuurder voelt daardoor meer trillingen. Dat heeft een grotere verkeersremmende werking en draagt dus bij aan de verkeersveiligheid”, aldus Kuiper.

 

Het resultaat van de ovonde is dat de doorstroming beter en gelijkmatiger is. “Wachtrijen vanaf de zijwegen zijn nu verleden tijd”, vertelt Wijma. “Daarnaast is door het verwijderen van asfalt – de oude kruising had voorsorteerstroken – meer ruimte voor groenvoorziening ontstaan.”

 

Turborotonde Klazienaveen

Ook in Klazienaveen is bewust voor een bijzondere vorm gekozen, een turborotonde in dit geval. “Om het probleem met doorstroming van met name het vrachtverkeer op te lossen, werd gekozen voor de aanleg van een extra rijstrook aan de westzijde van de rotonde met een dubbele opgang voor verkeer dat van de N862 komt”, legt adviseur verkeer Ney uit. “Daarnaast zijn de bochtstralen en de rammelstrook verruimd, om de passeerbaarheid voor vrachtverkeer te verbeteren.”

 

De gemeente Emmen en Leicon Verkeersgeleiding hebben nauw moeten samenwerken om met prefab rammelstrookelementen tot die oplossing te komen. Kuiper: “Dat was lastig, want ook in deze situatie moesten meerdere stralen worden gecombineerd, drie zelfs (R = 15, R = 16,32 en R = 19). Dit was noodzakelijk om de turborotonde vorm te kunnen geven.”

 

Volgens Ney zijn de eerste geluiden over de turborotonde positief: “Er is nog geen evaluatieonderzoek gedaan, maar de verhalen die ik tot nu toe over de doorstroming hoor, klinken goed.”

 

Meer informatie vindt u hier.

 

December-editie Verkeer in Beeld

Dit artikel is ook verschenen in de laatste Verkeer in Beeld van dit jaar. Als u lid bent, kunt u het magazine ook lezen in de online bibliotheek. Wilt u deze editie ook lezen, maar bent u geen lid? Klik dan hier om lid te worden.



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel