Veelbesproken vervoerspunt Bleizo krijgt groen omhulsel
Bleizo krijgt een natuurlijke uitstraling. Een landschappelijke brug vormt het omhulsel van het station. Met bomen, hagen en gras krijgt de overbrugging het karakter van een laan. Het station wordt dan ook wel ‘de Laan op Bleizo’ genoemd. De natuurlijke uitstraling wordt nog extra gemarkeerd door met hout afgewerkte plafonds, natuurstenen vloeren en een karakteristiek takkenmotief op de perronkappen en de borstwering van de brug. De groene viaduct wordt ruim veertig meter breed en honderdnegentig meter lang.
Kloppend hart van de regio
Station Bleizo, op de grens van de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland, verbindt straks trein, Randstadrail, bus, auto en fiets met elkaar. Het vervoerspunt moet het kloppende hart van de regio worden. Hoofddoel is dat reizigers makkelijk en veilig op kunnen stappen naar nabijgelegen steden als Gouda, Zoetermeer, Rotterdam en Den Haag. Het NS-station, de RandstadRail, fietsenstallingen en bushaltes zijn zorgvuldig in het station geïntegreerd. De verschillende haltes en perrons zijn overzichtelijk met elkaar verbonden via brede trappen en glazen liften.
Eind 2018 gereed
Zonder twijfel is Bleizo één van de meest besproken spoorwegstations van Nederland. De eerste plannen voor vervoerspunt Bleizo, dat trein, RandstadRail, bus, auto en fiets met elkaar verbindt, dateren van 2007. Na jaren van onderzoeken en processen wordt pas op 31 oktober van dit jaar de eerste paal geslagen. Bleizo is onderdeel van het overkoepelende Business en Leisure Park, op de grens van Zoetermeer en Lansingerland. Met de aanleg van een goede infrastructuur hopen de gemeentes de basis te leggen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor kantoren, bedrijven, indoor-recreatie en wellicht zelfs wonen. Naar verwachting is station Bleizo, ontworpen door Team V Architectuur en Arcadis, eind 2018 gereed.
Meer informatie: www.vervoersknoopbleizo.nl
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Speciaal magazine over de toekomst van mobiliteit
28 mrt om 07:30 uurAls we kijken naar de toekomst van mobiliteit, zijn er mensen die denken aan drones voor personenvervoer,…
Bouwiconen: Jimmy van der Aa trapt af met Peter Zumthor
27 mrt om 07:30 uurIn onze nieuwe rubriek Bouwiconen vragen we een Nederlandse architect naar het werk dat hem of haar veel…
Pleidooi voor typologisch experiment
5 mrt om 07:30 uurIn 2006 ging LEVS architecten op zoek naar een nieuw onderkomen. Het bureau vond een mooie locatie op het…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Nieuwe rekentool om CO₂-uitstoot terug te dringen
20 feb om 11:30 uurEen groot deel van de CO₂-uitstoot in de bouw wordt toegeschreven aan het bouwen van nieuwe gebouwen. De…
Kunstmatig versus kunstzinnig
19 feb om 15:30 uurDe afbeelding bij dit webartikel was te mooi om te laten liggen als cover van onze Innovatiecatalogus 2024 (…
Kunstmatige intelligentie bedreiging voor architect?
9 feb om 07:30 uurAls redactie kunnen we niet meer heen om kunstmatige intelligentie (AI), maar hoe zit dat in de bouwwereld?…
Superslimme energie interface motiveert gebruiker
5 feb om 07:30 uurEqui is Latijns voor ‘gelijk’. Wie deze productnaam googlet, komt terecht bij een bouwstofzuiger. Als je verder…
Reactie toevoegen