Nieuws

'Time to delivery': tel mee op de woningmarkt

Door de sterke toename van het aantal huishoudens en de lage bouwproductie als gevolg van de economische crisis loopt het tekort aan passende woonruimte op. Tot 2030 groeit de vraag naar woonruimte met 50.000 woningen per jaar, terwijl de nieuwbouwproductie dit jaar nog verder zal dalen. Wat doen we nu de vraag verder aantrekt?

‘Morgen wonen’ is de treffende naam van het concept waarmee VolkerWessels ons in mei van dit jaar mee heeft verrast. De bouwtijd, of liever gezegd de montagetijd van dertig nieuwe woningen werd in Holten teruggebracht van één jaar naar één dag. Het bouwbedrijf heeft zelf geïnvesteerd in de bouw van deze duurzame energienota-0 huurwoningen die mensen vanaf een kleine 900 euro per maand ‘all inclusive’ kunnen wonen. Dat is inclusief de vloerbedekking en keukenapparatuur. De huizen worden niet behangklaar, maar woonklaar opgeleverd. Zo wordt wonen in het huis van je dromen betaalbaar en bereikbaar voor starters. Ook doorstromers op de woningmarkt en pensionado’s zullen belangstelling hebben voor dit concept.

 

 

Tijd = geld

De korte bouwtijd op locatie scheelt duizenden euro’s aan kosten per woning, zo liet ondernemer Dik Wessel optekenen in Cobouw. Natuurlijk gaat er meer geld zitten in een goede voorbereiding en in de productie in de fabriek, maar iedereen kan begrijpen dat tijdwinst geld oplevert. Tijd = geld en dan gaat het niet alleen om algemene bouwplaatskosten, maar ook om minimale rentelasten omdat woningen sneller worden verhuurd.

 

Een korte ‘Time to delivery’   is één van de belangrijke kenmerken van Het Nieuwe Bouwen. Klanten willen in deze tijden van vandaag besteld, morgen geleverd, niet een jaar wachten op de bouw. De nieuwe I Want It Now generatie heeft niet zelden een arbeidscontract van een jaar en wil zich niet binden voor langere perioden. Het kan zo maar zijn dat er naar twee jaar een nieuwe baan wordt gevonden elders in het land of buiten Nederland.

 

Kansen voor koplopers

Bedrijven die investeren in het versnellen van bouwen en het verkorten van de bouwtijd hebben goede kansen op de nieuwe woningmarkt. Een goede voorbereiding begint natuurlijk met de klantenwens, die vanzelfsprekend eerst virtueel en digitaal wordt vormgegeven en vervolgens samen met partners in BIM wordt uitgewerkt. Die goede voorbereiding en verkorting van de bouwtijd brengt de (faal-)kosten omlaag. Door samen te werken als co-makers kan het proces en het product steeds verder worden verbeterd, waarmee we ons als bouwsector ontwikkelen tot een volwassen bouwindustrie.

 

Dit is een verkorte versie van een artikel dat Peter Fraanje, directeur NVTB,  publiceert in de binnenkort te verschijnen editie van Stedebouw & Architectuur. Meer informatie over het nieuwe bouwen is ook te vinden in een  BAM publicatie  over een van de belangrijkste huidige economische trends, ‘van bezit naar gebruik’, verschenen in de BAM LCA-serie. 

 

  

Deel dit artikel