Nieuws

Nederlandse bedrijven innoveren minder

Nederlandse bedrijven innoveren dit jaar beduidend minder. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De hoeveelheid totaal nieuwe producten en diensten die Nederlandse bedrijven hebben geïntroduceerd is met 6% gedaald tussen 2013 en 2014.De hoeveelheid verbeterde producten en diensten is met 4% gedaald en staat op het laagste peil sinds het begin van de meting in 2006.

 

Volgens onderzoeksleider professor Henk Volberda zijn de oorzaken de haperende Duitse economie, onrust in het Midden-Oosten, en fluctuerende beurskoersen.  Volberda: “Een daling van het aantal product- en dienstinnovaties van Nederlandse bedrijven komt niet ten goede van hun concurrentiepositie en vormt daarmee ook een bedreiging voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie.”

 

Technologische en sociale innovatie

De investeringen in technologische innovatie (investeringen in onderzoek en ontwikkeling en in ICT) zijn na meerdere jaren van daling in de periode 2013 – 2014 met circa 1% van de omzet gestegen. Nederlandse bedrijven zijn na een stijging in de periode 2006 – 2013 het afgelopen jaar 8% minder actief geworden met sociale innovatie (nieuwe manieren van organiseren, managen, werken, en samenwerken).

 

Volberda noemt deze ontwikkelingen een mogelijke bedreiging voor de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven, aangezien slimmer werken, faciliterend leiderschap, platter organiseren, co-creatie met partners essentieel is om succesvol te innoveren. “Bedrijven met zulke eigenschappen zijn beter in staat om technologische innovatie om te zetten in succesvolle product- en dienstinnovaties.”

 

Een toename van het aantal arbeidsplaatsen

Bedrijven die intensief met zowel technologische innovatie als sociale innovatie actief zijn hebben gemiddeld een toename van het aantal medewerkers van 8,3%.

 

Volberda licht toe: “Bedrijven die zowel investeren in nieuwe technologieën (robotisering, Internet of Things, Big Data, 3D printing) als in menselijk kapitaal, nieuwe organisatievormen en samenwerking met partners presteren beter op winstgevendheid en plezier in het werk. Voor de realisatie van nieuwe economische groei in Nederland zoals nagestreefd door dit kabinet zal daarom in het Topsectorenbeleid meer aandacht moeten worden besteed aan Sociale Innovatie en de Human Capital Agenda. Eenzijdige investeringen in technologische innovatie leiden juist tot afnemende economische groei (-5,8% afname in arbeidsplaatsen).”
 

Download hier het gratis onderzoeksrapport.

 

Over innovatie in de bouw- en ontwerpkolom publiceert Stedebouw & Architectuur eind dit jaar in samenwerking met het vakblad B:ton de Innovatiecatalogus. Ontvang dit nummer door u aan te melden met een lezers- of bedrijfsaccount.

Deel dit artikel