Bezorgfiets draagt zes keer eigen gewicht
Tot winnaar van de Innovatiechallenge werd de CargoBikeXL gekroond, een elektrische vrachtfiets met aanhangwagen die tot 600 kilo aan goederen kan vervoeren. De duurzame fiets is een ontwerp van Christian Suurmeijer van CycleSpark en rijdt momenteel proefrondes door Amersfoort. “Ten opzichte van andere fietskoeriers kan de CargoBikeXL veel meer massa transporteren. De CargoBikeXL is als een mier, hij kan zes keer zijn eigen gewicht dragen en is daardoor energiezuiniger”, vertelt Suurmeijer.
Fiets kan groot goederenvolume meenemen
Met het geld van de prijsvraag van het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkte Suurmeijer verder aan het ontwerp van de CargoBikeXL. Een verbeterd plan diende hij in voor het Amersfoort Toekomstfonds. Opnieuw succes: de gemeente Amersfoort was enthousiast en ondersteunde Suurmeijer om met een pilotfiets te experimenteren. De vijfwielige fiets is in staat een groot goederenvolume (5 kubieke meter) mee te nemen en dat maakt het voertuig een duurzaam alternatief voor bestelbusjes, aanhangers of boedelbakken.
Testfase
In de pilot wordt samengewerkt met Markthal Het Lokaal en 2WielKoeriers Amersfoort voor de bezorging van producten aan horeca en bedrijfsrestaurants. Verder is er met Beebox een pilot voor het bezorgen van maaltijdboxen. De testfase is om te onderzoeken of de fiets het beloofde draaggewicht van 600 kilo houdt, hoe makkelijk/moeilijk het is om een helling te temmen en hoe de fiets zich in het verkeer voegt. “De bestuurder van de fiets krijgt hulp van een elektrisch aandrijfmechanisme. Dat is nodig om op gang te komen bij bijvoorbeeld een stoplicht.”
Positieve geluiden
Ondertussen werkt Suurmeijer verder aan de CargoBikeXL. Hij is onder andere bezig met koelboxen, opbouwconstructies, een solar roof en weerbescherming voor de bestuurder. Suurmeijer is momenteel in gesprek met verschillende investeerders. “Uiteindelijke doel is om de fiets te produceren op een manier zoals auto’s ook worden geproduceerd.” De ondernemer is vol vertrouwen. De positieve geluiden zijn er en inmiddels heeft hij twee duurzame fietsen verkocht aan een Amsterdamse startup die bloemen rondbrengt.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Waar kan er in Nederland nog worden gebouwd?
16 apr om 07:30 uurHet ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde onlangs sturingskaarten, waaruit blijkt waar in de…
Blue zones bieden een wenkend perspectief
3 apr om 07:30 uurBlue zones zijn plekken in de wereld waar mensen relatief lang en gelukkig leven. “Blue zones bestaan overal,…
De kracht van geografische data voor een breder publiek
22 mrt om 12:00 uurActuele vraagstukken als de woningnood en klimaatverandering vragen om oplossingen die moeten komen van…
Vijf maatregelen om funderingsschade goed aan te pakken
1 mrt om 10:00 uurDe Raad voor de leefomgeving en infrastructuur verwacht dat vierhonderdduizend panden in Nederland te maken…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Metamorfose van de lelijkste straat van Arnhem
28 feb om 07:30 uurHet Centrum Architectuur, Stedenbouw en Landschap van Arnhem (CASA) beloonde de Ingenieur J.P. van…
Droge voeten in je woning dankzij groennorm
23 feb om 07:30 uurDrie grote banken pleitten deze week voor de invoering van een klimaatlabel voor koopwoningen. Maar wat nu als…
Reactie toevoegen